Fahrenheit opis
Interaktivni film
Quantic Dream je francuski razvojni tim koji je u svet igara uveo novu filozofiju. Njihov moto je da su kompjuterske igre više nego igračke i zabava, da treba da angažuju igrača na emotivnom nivou, a priču treba ispričati na način na koji to rade filmovi, potpuno uvlačeći igrača u drugi svet, pritom mu pružajući šansu da priču doživi i u njoj aktivno učestvuje. U umetničkoj viziji Davida Cage-a, vođe ovog tima, već smo u prošlosti imali priliku da uživamo; neverovatna igra nazvana Omikron: The Nomad Soul, koja je izašla 2000. godine, uvela je novine time što je značajno odstupala od normi koje važe u avanturama – u isto vreme je bila avantura epskih razmera, akciona igra sa veoma dobro odrađenim borbama i FPS. Sama igra je pružala igračima mogućnost da zadatke rešavaju na različite načine, lukavstvom ili brutalnom silom, a David Bowieve pesme pisane samo za ovu priliku doprinele su osećaju da pred sobom imate jedinstveno umetničko delo.
Quantic Dream je svoj drugi projekat, Fahrenheit (u SAD i Kanadi poznat kao Indigo Prophecy), završio tek 2005. godine. Ono što je kod kritike i igrača izazvalo negodovanje u slučaju Omikrona (teško nišanjenje iz prvog lica i sporo kretanje lika u FPS sekvencama, grubi prelazi s jednog na drugi način igranja, previše teške borbene sekvence u kojima se igrači tradicionalnih avantura nisu snalazili) sada je u Fahrenheitu bilo potpuno izostavljeno. Očigledno da je David Cage mnogo toga naučio na prethodnim greškama, a pritom uspeo da ostvari svoj cilj – Fahrenheit je mnogo više od avanture, to je interaktivni film koji u potpunosti drži vašu pažnju i čvrsto vam vezuje misli i emocije za likove njegove neobične priče.
Misteriozna ubistva
U uvodnoj sceni kamera prikazuje New York zavejan snegom. Temperatura stalno pada, izazivajući kod stanovništva melanholiju i depresiju. Glavni lik, Lucas Kane, u WC-u jednog malog restorana, u transu, rezbari na svojim rukama mistični simbol, a zatim tri puta ubada nožem nepoznatog čoveka u srce. I sam užasnut strašnim zločinom koji je počinio u trenutku kada je njegovo telo zaposeo duh nekog moćnog, nepoznatog bića, Lucas sakuplja bar toliko prisebnosti da prikrije tragove zločina i što neprimetnije nestane u snežnoj mećavi. Dvoje detektiva, Carla Valenti i Tyler Miles, dodeljeni ovom slučaju, čine sve da prikupe dokaze, ispitaju svedoke i povežu tragove koji vode ka ubici. U želji da otkrije ko je i zbog čega od njega načinio ubicu, Lucas Kane polako otkriva da vizije, predosećanja i neverovatne moći koje počinje da dobija, imaju odlučujuću ulogu u sudbini ljudi oko njega, ali i celog čovečanstva. Policija je, s druge strane, zainteresovana za rasvetljavanje ovog i još mnogih slučajeva identičnih ritualnih ubistava, koje su počinili naizgled mirni građani (koji ranije nisu imali sukobe sa zakonom) nad nedužnim ljudima koje nisu ni poznavali. Putevi ove dve sukobljene strane neminovno se prepliću u ovom izvanrednom parapsihološkom trileru dostojnom velikog ekrana.
I dok vam se priča polako odvija pred očima, posmatraćete njene likove sasvim drugačije nego što ste ikad posmatrali likove iz bilo koje druge igre. Beznadežnost i očajnu želju da sazna šta se to s njim dešava pre nego što padne u ruke policije, osećaćete zajedno sa Lucasom, boreći se da ne pokleknete pred jezivim vizijama, kojima ono isto biće (koje ga je već jednom zaposelo i nateralo da ubije) sada pokušava da ga navede na samoubistvo. Ove promene u njemu izvući će davno zakopana sećanja koja kriju objašnjenja mnogih događaja. Kao Carla i Tyler takođe ćete imati priliku da u nekim poglavljima priče proživite delić života ovih likova, i shvatite šta ih pokreće, čemu teže i čega se plaše.
Igra mačke i miša
Da, u ovoj igri imaćete priliku da vodite sve ove likove, naizmenično glumeći begunca i njegove progonitelje, prikrivajući tragove u jednom poglavlju igre i pokušavajući da ih otkrijete u drugom, sve vreme tragajući za istinom koja leži iza brutalnog ubistva. Filmska kamera će često iz perspektive različitih likova na podeljenom ekranu prikazati opasnost kako se približava (Lucas prikriva tragove ubistva u jednom segmentu ekrana dok policajac kreće ka njemu u drugom). Ovakav prilaz doprineo je napetosti u scenama kada se potera približava beguncu, pogotovo zbog toga što vam ističe vreme da obavite neku akciju koja bi sprečila hapšenje (sakrivanje dokaza, bežanje kroz prozor). Podeljen ekran takođe je često korišćen u igri da bi se dočarao osećaj filma (radnja se istovremeno odvija na dva različita mesta, gledamo istovremeno više glumaca na ekranu ili više lokacija).
Glavna karakteristika priče u Fahrenheitu je njena "elastičnost", kako kažu njegovi tvorci. Igrač u jednom poglavlju donosi odluke, ima interakciju sa okolinom i drugim likovima, a zatim te njegove odluke utiču na priču u nekom drugom poglavlju gde se drugi likovi suočavaju sa posledicama tih akcija. Lucas na primer može istrčati iz restorana u kome je izvršio ubistvo ne pokušavajući ni da prikrije tragove, ali ako je sakrio telo, obrisao tragove krvi i pokušao da se otarasi oružja, detektivi će morati da se potrude da ga pronađu. Gotovo sve što uradite ima nekog efekta na svet, a drugi likovi usmeriće svoje ponašanje prema novonastaloj situaciji. Pritom često imate priliku da izaberete koje ćete sledeće poglavlje odigrati. Priča uvek ostaje slična, samo se menjaju detalji. Na sreću, neki od detalja koji se mogu promeniti su veoma značajni i ponekad mogu čak i odlučiti koji će od sporednih likova preživeti, a njihova sudbina uticaće u mnogome na mentalno zdravlje glavnih likova. Priča ima više krajeva, o kojima odlučuju akcije igrača u poslednjim poglavljima igre.
Sačuvajte svoje mentalno zdravlje
Emotivno stanje likova je jedina merljiva osobina koju glavni likovi Fahrenheita poseduju i ona je prikazana na ekranu ili joj se može pristupiti pritiskom na desni ctrl taster, koji otvara prozor sa detaljima o liku koji vodite i njegovim zabeleškama o događajima. Na mentalno zdravlje likova uticaće razni događaji na koje možete ili ne možete da utičete: pogled na leš oduzeće poene, kao i svađa sa devojkom ili neuspelo hapšenje, dok će umivanje, konzumiranje hrane, pića, tableta protiv glavobolje, uspešno nalaženje dokaza važnih za istragu ili pričanje sa osobom koja vam nudi pomoć, donositi pozitivne poene i poboljšati vaše mentalno stanje. Ukoliko ono padne na veoma nizak nivo, vaš lik će se predati policiji ili izvršiti samoubistvo, a ako ste u ulozi policajca daćete otkaz i tu se igra završava. U toku istraživanja okoline, najčešće na mestima koja nisu usko vezana za priču, možete naći bonus karte koje daju poene koje kasnije u meniju igre možete iskoristiti da biste otključali bonus materijal – snimke akcionih sekvenci iz igre, postere, slike, komentare autora, muziku. Takođe, ako se potrudite da pretražite okolinu malo detaljnije, možete biti nagrađeni i dodatnim životom koji će vam mnogo značiti ukoliko napravite neku fatalnu grešku u akcionim sekvencama.
Inovacija u izvođenju akcija
Kontrola lika je izvedena kao i u mnogim 3D avanturama, a likove vidite iz trećeg lica. Položaj kamere možete promeniti, mada u nekim težim sekvencama (flashbackovi iz Lucasovog detinjstva) stičete utisak da je kamera na pogrešnom mestu, ne prikazuje bitan deo lokacije u pravcu kretanja lika i nemoguće je namestiti je tako da prostor ispred vas bude pregledan. Same akcione sekvence su veoma neobično odrađene. Naime, igrač tada više nema direktnu kontrolu nad likom, već posrednu, a uspešnost izvršenja akcije zavisi od brzine, koncentracije i koordinacije igrača da ponovi sekvencu (ritam) svetlećih segmenata kruga, pritiskajući u određenim trenucima odgovarajuće tastere na tastaturi. S obzirom na to da su u pitanju dva kruga, podeljena na po 4 dela, kojima odgovara 8 tastera na tastaturi, i da je u akcionim sekvencama ritam promene svetlećih polja veoma brz i potpuno nepredvidiv, a vreme za reakciju kratko, stiče se utisak da će igračima naviknutim na point & click avanture ovo biti pretežak zadatak. Takođe, šarena pozadina ili odeća likova ponekad čini raspoznavanje osvetljenih od neosvetljenih polja teškim, naročito u sekvenci u kojoj Tyler igra košarku protiv kolege iz stanice.
Drugi način izvođenja akcije je još neobičniji, iako naizgled lakši. U pitanju je linija podeljena podeokom na sredini, sa strelicama koje se pale i gase na suprotnim krajevima, gde se naizmeničnim pritiskanjem tastera leve i desne strelice na tastaturi postiže ravnomerno disanje u trenucima napada klaustrofobije (kao i obavljanje akcija koje zahtevaju fizičko naprezanje ili održavanje ravnoteže). Ovakav pristup je nov i veoma kreativan, i od igrača zahteva malo više uloženog truda u savladavanju tehnike i dobru koncentraciju, ali ni po čemu nije faktor koji će igrače klasičnih avantura odvratiti od ove igre. Jedina primedba, koja se može uputiti ovakvom izvođenju akcionih scena, je da igrač može samo krajičkom oka da prati šta se zapravo dešava na ekranu ako ne želi da pogreši, a time se propuštaju fenomenalno animirane scene. Na sreću, mnoge od ovih scena se mogu otključati u bonus meniju i odgledati kasnije.
Dijalozi između likova su takođe izvedeni na inovativan i veoma kreativan način. Umesto da se igračima ponude čitave rečenice i neograničeno vreme za biranje u kom će pravcu teći konverzacija, ovde ćete na vrhu ekrana dobiti opcije (koje se sastoje od jedne ili dve reči) za asocijaciju na to šta je sledeća rečenica vašeg lika, a opciju morate izabrati pre nego što vam istekne vreme. Akcija koju treba da izvedete mišem da biste odabrali željenu opciju u konverzaciji prikazana je ispod svake od opcionih reči. Vaš zadatak je da mišem oponašate kretanje tačke na liniji ispod te reči da biste izabrali tu opciju. Na sličan način je realizovana interakcija sa okolinom, gde ispod ikonice predmeta stoji prikaz akcije koju treba izvršiti nad tim predmetom, tj. pokret mišem koji treba izvesti.
Poseban doživljaj
Fahrenheit je igra koja lepo izgleda, mada se primećuju razlike u detaljima u pojedinim delovima igre. Ponekad su enterijeri prepuni detalja, a ponekad teksture deluju zastarelo. Likovi stvarno dobro izgledaju, sinhronizacija pokreta usana pri govoru je odlična, a opseg izraza lica veoma veliki i primeran situaciji u svakom trenutku. Ovo je prva 3D igra u realnom vremenu koja je potpuno animirana isključivo korišćenjem optičkog sistema hvatanja pokreta (motion capture), pa ne čudi što animacija izgleda realno, tečno se odvija i pruža priliku da uživamo u gotovo filmskim akcionim scenama.
Govorna gluma je izuzetno dobra, daje utisak da su likovi u igri pravi ljudi, suočeni sa problemima, opterećeni emocijama, saterani u ćošak neočekivanim događajima, istovremeno užasnuti i zaintrigirani misterijom koja im se odvija pred očima. Muziku za igru pisao je Angelo Badalamenti, poznat po muzici za filmove (i seriju Twin Peaks) Davida Lyncha, i ona savršeno odgovara atmosferi igre. Muziku možete pustiti i u stanu nekog od glavnih likova, i verovatno prepoznati neke od izvođača, s tim što svaki lik ima svoj ukus za muziku; Lucas može i da svira gitaru, a ovo je još jedna od sekvenci gde ćete pratiti ritam svetlećih obojenih polja da biste izveli kompoziciju.
Fahrenheit je jedinstvena igra koju ni u kom slučaju ne treba propustiti. Njen inovativan način prikazivanja priče uneo je osveženje u posustali žanr kompjuterskih avantura, a neobičan način izvođenja akcija u igri dokazao da postoje nove ideje sa kojima treba eksperimentisati i koje treba usavršavati da bi igre u budućnosti bile što ređe kopije već postojećih. Utisak koji ovaj naslov ostavlja je identičan onom posle dugometražnog filma. Karakteri su uverljivi i lako je identifikovati se s njima. Priča je mešavina psiho-trilera i SF-a i obradovaće svakog ljubitelja Dosije X serijala, a mogućnost biranja različitih opcija u konverzaciji, nelinearnost prelaska sa poglavlja na poglavlje i brojne akcije koje možete izvesti na drugačiji način i drugačijim redosledom, učiniće da poželite da ovaj "film" odgledate više puta iz različitih "uglova". Ovaj (uspeli) eksperiment bi trebao da posluži kao primer kreatorima igara, koji dokazuje da je moguće izraziti sopstvenu viziju na kreativan način, umesto slepog držanja za ustaljene metode žanra.
Naziv Igre: Fahrenheit
Žanr igre: Avantura
Razvojni Tim: Quantic Dream
Izdavač: Atari
Datum Izlaska: 16. septembar 2005.
Veličina: 1 DVD
Ostali screnshotovi: Fahrenheit
Minimalna konfiguracija:
CPU: Pentium III 800 MHz
RAM: 256 MB RAM
VGA: 32 MB Hardware T&L-kompatibilna
Ocene:
Grafika: 87
Zvuk: 95
Igrivost: 90
92/100 Izvanredno
+ Prezentacija, atmosfera, zanimljiva priča, realistični likovi, odlična animacija
– Nezgodan položaj kamere u stealth sekvencama