Total War: Tsardoms intervju


Razvoj PC igara je jako težak i mukotrpan posao, pogotovo u Srbiji. Kod nas skoro da ne postoje razvojni timovi. Jedna grupa odvažnih modera se usudila da krene u ogroman posao izrade potpune modifikacije za igru "Medieval II Total War". Sudeći po najavama na brojnim internet stranama i forumima, koji su ovaj mod ocenili kao jedan od najpotpunijih i najambicioznijih do sada, vreme je da vam predstavimo na našim stranama potpunu modifikaciju za igru "Medieval II Total War" – "Tsardoms: Total War"!

Pozdrav, Sarmatiane!
Možeš li, za početak, da nam predstaviš razvojni tim?

Razvojni tim se sastoji od 15 članova, podeljenih u razna odeljenja: 2D i 3D grafika, kodiranje, skriptovanje i istorijsko istraživanje….

Koliko članova tima je iz Srbije?

Trenutno ima 4 člana iz Srbije: vođa projekta, jedan od asistenata (ja), maper i jedan od glavnih istoričara.

Kako ste stupili u kontakt sa članovima tima koji nisu iz Srbije i kako teče ta saradnja?

Uglavnom smo ih upoznali i našli na twcenter.net forumu. Neki od njih su bili uključeni u projekat Feudalism: Total War, ali većina je jednostavno bila zainteresovana za ovo što radimo i sama se ponudila da nam pomogne. Članova tima ima sa raznih strana, gotovo svih balkanskih država i nekoliko iz Amerike. Saradnja je izuzetno dobra, drugi asistent je Hrvat i može se slobodno reći da je jedan od najznačajnijih ljudi u timu. Nacionalizmu nema mesta u našem projektu, tako da saradnja nije problem.

Da popričamo malo o procesu izrade Tsardomsa. Da li imate dovoljno programera, mapera, kodera..?

Početak je bio najteži, svakako. Za bilo koju ozbiljniju modifikaciju potreban je tim od bar deset ljudi. U principu imamo sve pozicije pokrivene, jedino sam tanki u grafičkom delu. Iskoristio bih ovu priliku da pozovem ljude koji imaju iskustva u modovanju TW igara, i/ili poznaju Photoshop, 3D Max, Milkshape ili slične alatke, da se jave ukoliko žele da se priključe projektu.

Kako bi zainteresovani mogli da vas kontaktiraju i šta vam je najpotrebnije u timu trenutno? Kakva vrsta pomoći, osim grafičkog dela?

Zainteresovani mogu da pošalju mail meni na bdjisalov@yahoo.com ili phoenixu na phoenix-vision@hotmail.com ili da jednostavno posete naše forume ili da ostave poruku na PC Igre forumima. Što se tiče ostalih pozicija, uglavnom je sve pokriveno, ali uvek može dobro da dođe svako, ko je iskusan u modovanju.

Da li si upoznat sa domaćom moderskom scenom? Da li tako nešto uopšte postoji?

Pa, ja najbolje poznajem TW modersku scenu, ali sam slabo viđao domaće moderske timove za ove i za ostale igre. Postoji dosta talentovanih modera koji su uključeni u razne projekte, ali retko se nailazi na čitave timove iz Srbije i ovih prostora uopšte. Što se TW moderske zajednice tiče, Tsardoms je prvi mod koji su pokrenuli gotovo isključivo Srbi, mada nam je dosta pomogla i podrška komšija Hrvata, odnosno matka koji je u timu od samog početka.

U čemu misliš da je problem? Zašto se u Srbiji tako malo ljudi bavi izradom igara/modova?

Ne mogu reći da sam dovoljno stručan da na to pitanje odgovorim, ali moje mišljenje je da, što se izrade igara tiče, problem leži u sveukupnoj ekonomskoj situaciji u kojoj talentovani ljudi uglavnom rade za zapadne firme koje bolje plaćaju i dosta konfuzno regulisanim pravilima o intelektualnoj svojini i autorskom pravu.
Što se moderskih projekata tiče, problem je prvenstveno organizacija i spajanje tih ljudi…

Koji su glavni problemi sa kojima ste se susreli tokom izrade ovog moda?

Mislim da je to ono što uglavnom karakteriše sve moderske projekte. Svi ovo radimo iz hobija i nemamo nikakvu materijalnu korist. Modovanje, naravno, mora da ustukne pred obavezama stvarnog života, kao što su škola, fakultet, posao itd… Jedan od problema je bio i neiskustvo tima na početku. Niko od nas nije radio i držao ključne pozicije u ovako jednom velikom projektu. Uglavnom smo imali manje uloge, pa je trebalo dosta navikavanja. Osim toga, nije lako ni motivisati ljude da rade konstantno kada je korist od posla apstraktna, a ne materijalna.

Možda bi mogao da daš neki savet onima koji tek planiraju da se uključe u modding scenu…

Potrebno je da na mala vrata uđu u svet modova za igre i da se prvo priključe nekom projektu i da steknu iskustvo pre nego što počnu da prave sopstveni projekat. Možda je najpotrebnije strpljenje i volja za učenjem. Ovo je jedan od težih i zahtevnijih hobija. Šanse da se materijalno isplati postoje, ali nisu velike. 99% posto modova za sve igre je besplatno, mada postoje izuzeci.

Do koje faze razvoja je stigao Tsardoms?

To je teško odrediti, pošto mod ne napreduje uvek istim tempom. Zavisi koliko članovi tima imaju vremena da se posvete modu. Najviše nas koči grafički deo. Imamo izuzetno talentovane članove koji rade teksture i modele, ali su oni najopterećeniji poslom. Gruba procena je da smo negde pri kraju prve trećine. Napredak bi se znatno ubrzao kada bi se pojačali u tom delu… Tako da ponovo pozivam sve zainteresovane da nam se pridruže!

Pretpostavljam da je rano pitati za datum izlaska moda… Ali, kada možemo očekivati bar igrivu Beta verziju?

I to je zaista teško odrediti. Kompanije koje prave igre vrlo često promaše ovakve datume, a na takvim igrama rade plaćeni ljudi sa fiksnim radnim vremenom. Ne bih želeo da dam pogrešnu procenu, ali recimo, u narednih 6 meseci ćemo imati igrivu Beta verziju. Dozvoljavam sebi veliku marginu za grešku, naravno.

Šta bi naveo kao glavne prednosti Tsardomsa u odnosu na originalnu verziju igre?

Tsardoms pokušava da unapredi svaki element osnovne igre, od grafike do gameplay-a. Glavne prednosti, prema mom mišljenju, bi bile u tome što se Tsardoms bavi delom sveta koji je gotovo ignorisan TW igrama, sa svime što to nosi, novi elementi gameplay-a, koji treba da pruže potpuno novi igrački doživljaj, istorijska autentičnost i svakako grafika. Veliki trud je uložen u taj deo posla, da naše jedinice bude lepše nego u originalnoj igri!

Da li, poučen dosadašnjim iskustvima, misliš da bi vaš tim mogao u budućnosti da učestvuje u izradi potpuno nove, komercijalne igre?

Pa, svakako da ima talenta koji bi se mogao iskoristiti u komercijalne svrhe, ali tim od 15-ak ljudi je premali za jedan komercijalni projekat. Pogotovo što nemamo konkretne programere koji bi napravili engine i napisali kod, ali mislim da bi određeni članovi mogli da se uhvate u koštac sa nekim aspektima komercijalnog pravljenja igara, pogotovo oni talentovaniji kao sto su il_duce, phoenix i matko.

OK, hvala ti na ovom razgovoru i nadam se da će Tsardoms biti kvalitetan i uspešan mod.
Svako dobro u daljoj izradi moda, a pcigre.com tim će se potruditi da i u budućnosti prati i izveštava o napretku Tsardomsa!

Nema na čemu, drago mi je da postoji interesovanje za modersku scenu i da neko pruža podršku domaćim modovima. Trudićemo se da vas redovno izveštavamo o napretku.

Najavu ovog moda možete pročitati ovde.

Popularno na PCigre.com

0 Comments Lupi i ti nešto!

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*