Tom Clancy’s H.A.W.X opis
Tom Clancy, američki novelista poznat po svojim vojno orijentisanim delima, igračima je ipak poznatiji iz moderne industrije video igara. Sve je počelo osnivanjem studija Red Storm Entertainment, kojeg je kasnije preuzeo Ubisoft. Prošle godine Ubisoft je napravio korak dalje kupovinom imena Tom Clancy, iz čega se odmah rodila mogućnost da se pojavi Tom Clancy MMOG. Za svima nam poznato ime vežu se naslovi kao što su Rainbow Six, Ghost Recon, Splinter Cell , EndWar i najnoviji član porodice, H.A.W.X., koji spada u žanr arkadnih aviosimulacija. Na njemu je radio Ubisoft Romania čije smo sposobnosti mogli videti u igri Blazing Angels, takođe avio žanra.
Tom Clancy’s H.A.W.X. je vremenski smešten između prve igre iz G.R.A.W. serijala i EndWar-a. Igrač je u ulozi Dejvida Krenšoa (David Crenshaw), bivšeg pilota američke vojne avijacije koji je povučen iz penzije da radi za Artemis Global Security, privatnu vojnu firmu koja je na usluzi bogatim klijentima.
Priča, nažalost, nije vrhunska, ali se na kraju ipak može zaokružiti, a i ne može se očekivati mnogo od nje zbog same izvedbe igre. Vi ste u vazduhu i uništavate sve što vam je naređeno, dok za uspešno završene zadatake dobijate animirane scene u kome vaše male akcije rušenja lovaca i potapanja brodova neverovatno proširuju priču do svetskih razmera.
Priča ide kroz 19 misija koje su dobro organizovane i odigravaju se na različitim delovima sveta. U prvih nekoliko misija upoznaćete se sa igrom, različitim tipovima protivnika, prijatelja i zadataka na terenu. Svaka ima neki specifičan zadatak i zahteva drugačiji prilaz, što razbija monotoniju i činjenicu da je jedino što možete raditi u avionu ispaljivanje raketa i bombi. Prisutne su tipične misije pratnje, bombardovanja, infiltracije i čiste borbe, a ponekad su zahtevi ograničeni i vremenom.
H.A.W.X. je više arkada nego simulacija pa je upravljanje lako, kontrole su rešene dobro u izvedbi tastature i miša, a, naravno, postoji i podrška različitih kontrolera.
Na izboru vam je preko 50 veoma detaljno napravljenih licenciranih aviona pa svako može naći nešto što mu se sviđa.
Postoje dva režima upravljanja koji čine suštinu igre, a to su „Assistance ON“ i „Assistance OFF”.
Assistance on je osnovni način upravljanja gde imate izbor između nekoliko kamera, kao što je pogled iz trećeg lica, sa nosa aviona ili iz kokpita sa funkcionalnim instrumentima. Kod ovog režima je bitno da se avion nalazi u nekoj vrsti ograničenja, kao što i samo ime nagoveštava, u smislu da ne možete izvoditi kompleksne manevre, a uz to i ne postoji mogućnost staliranja aviona. Da ne bude sve tako crno, kada već imate pomagala koja ne puštaju da vam avion izmakne kontroli, postoji jedan element koji se zove ERS (Enhanced Reality System). Kada upalite ERS ispred vas se pojavljuje virtuelni tunel koji proračunava i navodi vas na odabranu metu. U slučaju da jurite drugog lovca, ERS vas navodi u presretanju, ako je na vas ispaljena raketa pokazuje vam „escape tunnel“ kojim je možete izbeći, isto tako, može vas navesti na teško dostupne ciljeve na zemlji u slučaju da su između zgrada.
Za assistance off opet počinjemo od kamere jer je ona ključna stvar između ova dva režima letenja. Fiksirana je na pogled iz dalekog trećeg lica gde je u fokusu vaša meta i kamera prati nju, ali i održava vaš avion da šeta po celom vidnom polju. Ovo je predviđeno za bliske borbe kako bi imali bolji uvid u situaciju. Kamera filmskog karaktera oživljava blisku borbu i čini je spektakularnijom. Naravno, isključena su sva kompjuterska pomagala aviona pa je tako prepušten vama i vašim sposobnostima. Postoje još dve podgrupe, a to su normal i expert assistance off. U slučaju da se teško snalazite u ovom režimu, možete koristiti normal, u kome ne možete napraviti ceo obrt, što čini upravljanje nešto lakšim. Za potpunu kontrolu tu je expert sa kojim je moguće obrnuti avion za ceo krug, a samim tim je i kontrola nad njim mnogo veća. Posle izlaska igre veliki broj igrača se javio sa željom da se ubace i druge kamere u ovaj režim (one iz assistance on) jer, nažalost, postoji samo jedan pogled, što ponekad može predstavljati problem: ne vidite gde vam je usmeren avion jer je kamera daleko. Ubisoft je izjavio da se to neće desiti jer je kamera, kao i ceo ovaj režim, namerno napravljena na ovakav način. Tako je po velikom broju igrača jedna od mana igre kamera u assistance off režimu ili, ako se formuliše na drugi način, nemogućnost pogleda iz kokpita ili trećeg lica pri potpunoj kontroli nad avionom. Ako se izbace htenja ljudi koji su nezadovoljni igrom jer nije onakva kakvom su je zamislili, može se slobodno reći da je razvojni tim odradio odličan posao u realizaciji elemenata igre onako kako su ih i zamislili.
U misijama će vas pratiti i dva prijateljska aviona kojima se mogu izdati osnovne naredbe napada ili odbrane, a ako nađete par prijatelja za igru možete zajedno prelaziti misije u kooperativnom modu. Osim toga, možete igrati i protiv drugih ljudi online ili u LAN-u. Kao što je bio slučaj sa EndWar, i H.A.W.X. poseduje kontrolu glasom ukoliko imate mikrofon.
Pre početka misije možete birati težinu na kojoj ćete igrati, a to mogu biti normal, hard ili elite. Posle toga birate avion i tip naoružanja koji ćete poneti. Protivnici nisu previše teški niti pametni, u bliskim borbama se stvari mogu zakomplikovati ,ali ukoliko ovladate assistance off režimom nećete osetiti izazov.
Napredovanje kroz igru se ne vrši samo prelaskom misija. Počinjete od 1. nivoa. Za svaku uspešno završenu misiju dobijate određeni broj poena u zavisnosti od težine na kojoj igrate koji se akumuliraju i povećavaju vam nivo, a osim toga dobijate ih i za svakog uništenog protivnika i ispunjavanje specijalnih uslova. Što veći nivo postignete, tim ćete više aviona i tipova naoružanja za njih otključati.
Grafika je veoma impresivna, avioni su prelepo napravljeni, teren odiše lepotom, što nije ni čudo, jer su se koristili satelitski snimci koji su još izdignuti u 3D sa nameštenim zgradama i šumama. Uprkos svim detaljima igra radi veoma glatko i nije zahtevna u poređenju sa današnjim igrama, može se pokrenuti i sa SM2.0 grafičkim karticama, što je sada već prava retkost. Podržava DX10 (i 10.1) sa kojim se dobija bolja slika u poređenju sa DX9. Još vredi naglasiti da se u DX10 režimu avioni ne pojavljuju kao poliedri kada letite kroz oblake što deluje smešno. Glavna zamerka koja se može pripisati grafici je razmera terena i aviona, koji su i do 3 puta širi od piste za sletanje, i dizajn drva, koja su sačinjena od svega nekoliko piksela, što iz blizine ne izgleda lepo. Muzička podloga je prihvatljiva, ali se ne može računati na nju kao na faktor koji dočarava bolju atmosferu.
H.A.W.X. je prijatno osveženje za žanr i ljubitelje avionskih igara koje pruža mnogo zabave offline i online. Postoji nekoliko elemenata koji su mogli bolje da se urade, kao i uvek. Način igre je izvanredan, ali atmosfera i priča pomalo kvare celokupni utisak. Igra je dobra, ali ima neiskorišćeni potencijal. Ako pogledamo samo ovaj žanr, onda svakako spada među najbolje i vredi je probati.
Naziv igre: Tom Clancy’s H.A.W.X.
Žanr igre: Simulacija letenja
Razvojni tim: Ubisoft
Izdavač: Ubisoft
Screenshotovi: Tom Clancy's H.A.W.X.
Datum izlaska: 17. mart 2009.
Diskutujte o igri i opisu na forumu
Minimalna konfiguracija:
CPU: Intel Pentium 4 2. 0 GHz/ AMD Athlon XP 2000+
RAM: 1 GB Windows XP / 2 GB Windows Vista
VGA: 128 MB sa Pixel Shader 2.0 podrškom
Preporučena konfiguracija:
CPU: Intel Core 2 Duo 6320 / AMD Athlon X2 4000+
RAM: 2 GB
VGA: 256 MB sa DirectX® 10.0 podrškom
83/100 Impresivno
+ igrivost, veliki izbor aviona, grafika, mala hardverska zahtevnost, retkost na PC platformi
– priča, odnos veličine aviona i terena, muzička podloga