Sudden Strike 3: Arms for Victory Opis
Još jedan WWII!?
Proteklih godina, tema Drugog svetskog rata bila je maksimalno eksploatisana kako u pucačkom tako i strateškom žanru. Pojavilo se dosta dobrih RTS igara ove tematike, ali nijedna ne obuhvata tako širok obim ovog sukoba kao što to čini Sudden Strike serijal, a ni Arms or Victory ne odstupa od svojih prethodnika. U igri ne postoje resursi i drugi sitni menadžment elementi, već je sva pažnja programera iz Fireglow Games-a posvećena taktiziranju i planiranju napada, omogućavajući uživanje u svakoj borbi. Da li je Sudden Strike 3: Arms for Victory svojim novim izgledom i drugim unapređenjima dostojan svog imena?
Gde je baza?
Po pravilu, RTS naslovi od igrača zahtevaju balansiranje vremena između izgradnje objekata i njihovog nadograđivanja, stvaranja armije i sakupljanja resursa. SS:AfV bukvalno ismejava ove gameplay elemente. Igra iz korena eliminiše gotovo sav mikromenadžment karakterističan za ovaj žanr. To svu pažnju prebacuje na komandovanje i vođenje ogromnih armija na kopnu, moru i vazduhu do konačnog rasturanja protivnika u komade. Pali vojnici i smrskani bataljoni se mogu zameniti pojačanjem, ali samo donekle, jer "zalihe" jedinica nisu neiscrpne. Zauzimanjem i držanjem određene pozicije omogućava se konstantan priliv novih, svežih trupa. Ishod misije i održavanje trupa u životu često zavise od držanja ovih kontrolnih tačaka. Sve ovo postaje izazovno kada vojnici ostanu bez municije, tenkovi bez oklopa, dok je čitava armija rasuta po bojnom polju, ali i to je deo zabave.
Veća u svakom pogledu
Radnja igre se vrti oko pet velikih kampanja koje pokrivaju rat na različitim frontovima. Možete biti u ulozi saveznika u njihovoj Evropskoj kampanji ili Nemaca u njihovom naletu da odbiju saveznike, a tu je i Ruska kampanja, takođe protiv Nemaca. Pored glavnih, postoje i dodatne mini kampanje, pa ćete moći da se oprobate u bici na Iwo Jimi kako iz američke tako i iz japanske perspektive. Svaka misija otkriva enormna bojišta kakva većina igrača nije imala prilike da vidi. Mape mogu biti široke i dugačke i po 7-8 kilometara, a to je jedno veliko "igralište destrukcije". Sve ovo utiče na trajanje misija, pa bolje pripremite sate slobodnog vremena za samo jednu.
Broj je bitan
Masivnost je termin koji tek počinje da opisuje obim svake bitke koju ćete voditi. Mnoge RTS igre omogućavaju kontrolisanje stotinak jedinica, dok Arms for Victory na vas baca odgovornost za bukvalno hiljade jedinica. Kada imate pet ili šest bataljona spremnih za borbu, ali razbacanih na bojištu, njihovo praćenje i kontrola postaju izazovni i pomalo konfuzni.
Opšti haos!
Ogroman broj trupa koji imate na raspolaganju može predstavljati problem za one koji se nisu susreli sa nekom Sudden Strike igrom. Na primer, prva misija prve kampanje vam daje relativno veliki broj jedinica razbacanih na zapadnoj obali Normandije (da, u pitanju je D-Day), koje su od samog početka sa uzvišenog terena izložene jakoj paljbi mitraljeza i artiljerije. To je pravi haos u kome pokušavate da koliko-toliko organizujete i grupišete svoje jedinice i krenete ka utvrđenom neprijatelju. Na svu sreću, kada se haotična zbrka umiri, poboljšani kontrolni interfejs olakšava kontrolu armije. Jedinice mogu biti agresivne, neutralne i defanzivne, naravno po želji igrača, pa je njihovo stanje moguće promeniti on the fly, što će uticati na njihovu reakciju na neprijatelja. Skoro je nemoguće odrediti tip iz ptičje pespektive, pa postavljanje kursora iznad jedinice simbolom otkriva njen identitet, a pritiskom tastera Caps Lock simboli se pojavljuju iznad svih vaših jedinica, pa će ova opcija veći deo vremena biti uključena radi boljeg i lakšeg prepoznavanja jedinica. Odabir jednog bolničara ili snajperiste u žaru borbe može da iritira, što je problem koji prati ceo serijal.
Sve što je potrebno
Varijacija jedinica u SS AoV je blago reći impresivna sa preko 100 različitih igrivih borbenih jedinica, uključujući podgrupe pešadije, tenkova, artiljerije, brodova, pa čak i aviona. Neke jedinice imaju i svoje specijalnosti i većina zahteva redovnu dopunu municije iz kamiona sa zalihama da bi bili spremni za borbu. Dakle, sav alat Drugog svetskog rata je tu.
Nepremostiva stabla!?
Prednosti i specijalne sposobnosti jedinica gube na značaju kada se bitka rasplamsa. Ovo je naročito izraženo kada kontrolišete veliki broj različitih vrsta pešadije. Moguće je koristiti bolničara da leči ranjene vojnike, vozača da otima napuštene protivničke tenkove, inženjera da popravlja oštećena vozila i druge. Nažalost, igrač neće biti nagrađen ovim postupcima koji produžavaju svaku misiju, pa je brže i lakše jednostavno grupisati više jedinica i kontrolisati ih kao jednu veliku silu. Čak i ovo ponekad ne funkcioniše kako treba zbog lošeg AI-a protivnika i pathfinding-a kako vaših tako i protivničkih oklopnih vozila, za koja će svaki mali objekat na mapi (čitaj drvo) predstavljati nepremostivu prepreku. Sortiranje jedinica zahteva dragoceno vreme i energiju, ali pauziranje igre omogućava da to uradite bez pritiska i frustracije, naravno ako imate strpljenja.
I dalje ništa spektakularno…
Igra je konačno ostavila iza sebe 2D grafiku i prešla u treću dimenziju, što je i logično. Za današnje standarde izgleda kao naslov star bar 3 godine, ali ipak predstavlja najveći korak evolucije serijala. Kao i do sada, destrukcija okruženja je odlična. Pešadija može da zauzima kuće i zgrade zbog zaklona, a posmatranje bataljona tenkova kako razara neko selo ili grad je pravo uživanje. Par minuta borbe na određenom mestu ostaviće ogoljenu zemlju prošaranu olupinama, kraterima granata i artiljerije. Detalji terena i efekti vode su na zavidnom nivou, ali ništa spektakularno. Long-distance view omogućava lakše selektovanje udaljenih jedinica, dok vam zumiranje borbe daje prvo mesto za posmatranje smrtonosne predstave. Pešadija i dalje deluje sitno i pomalo smešno, čak i pri najvećem stepenu zuma. Još jedna zamerka se može uputiti clipping-u vojnika, pa će se često na malom prostoru zgurati na desetine njih. Ne tako impresivan endžin dobrim delom maskira atmosfera i neprestana akcija na ekranu, pa dok vodite bitke na svim delovima mape, nećete imati previše vremena za detaljno razgledanje okoliša.
Konstantno "gruvanje"!
Zvučna podloga je posečna. Uglavnom ćete čuti efekte mitraljeza, konstantne eksplozije tenkovskih granata i paljbe haubica, propraćene tupim, ali snažnim efektom plotuna udaljene artiljerije. Glasovna gluma tokom brifinga pre svake misije je loša i neuverljiva.
Agresivna od početka!
Arms for Victory je stvorena da vas uvuče u sebe od samog početka. Impresivne bitke sa hiljadama različitih jedinica na ogromnim mapama su jednom rečju epske. Developeri su ispravili neke, ali ne sve propuste serijala u ovom sasvim zadovoljavajućem nastavku. Ako ste ljubitelj serijala ili strateških WWII igara, pod hitno zgrabite ovaj naslov – nećete se pokajati.
Ime i prezime autora: Milan Jović
Naziv igre: Sudden Strike 3: Arms for Victory
Žanr igre: RTS
Razvojni tim: Fireglow Games
Izdavač: cdv Software Entertainment
Datum izlaska: 7. decembar 2007.
Veličina: 1 DVD
Screenshotovi: Sudden Strike 3: Arms for Victory
Diskutujte o igri i opisu na forumu
Minimalna konfiguracija:
CPU: Intel Pentium 4 2.8GHz ili AMD Athlon 3200+
RAM: 1GB
VGA: nVidia GeForce 6600 ili ATI Radeon 9800 DirectX 9.0c
Preporučena konfiguracija:
CPU: Intel Pentium 4 3.2GHz ili AMD Athlon 3500+
RAM: 2GB
VGA: nVidia GeForce 6800 ili ATI ATI Radeon X800 DirectX 9.0c
Ocene:
Grafika: 68
Zvuk: 70
Igrivost: 82
Ukupna ocena: 72/100 Solidno
+ Zaraznost, intenzivne bitke sa ogromnim brojem jedinica, broj kampanja, gotovo sve vrste vojnog hardvera tog vremena, konačno novi 3D endžin
– Pathfinding AI-a, predugo trajanje misija, iako nova i dalje zastarela grafika, glasovna gluma