Sins of a Solar Empire opis
Space – the final frontier
Istraživanje svemira oko nas je nešto što sve više i više postaje potreba umesto osnovne ideje za sci-fi film. Da li smo sami u univerzumu ili ne, oduvek je bilo pitanje, a bezbroj igara nam nudi odgovore na situacije "šta bi bilo kad bi bilo". Među njima je i Sins of a Solar Empire, strategija koja, iako pomalo isklišeizirana, predviđa potencijalnu budućnost ljudske rase.
Ljudi vs. ljudi vs. vanzemaljci
U dalekoj budućnosti, ljudi su odavno počeli sa kolonizacijom drugih planeta. U međuvremenu se pojavila sekta pod imenom The Advent, čiji su članovi razvili svoje psihičke moći i veruju da je krajnji cilj ujedinjavanje svih bića u mentalni kolektiv, a samim tim i postizanje apsolutne perfekcije. U jeku zlatne ere je odlučeno da se ta sekta protera, jer se njihova filozofija kosila sa ideologijom tadašnje populacije. Tako je Advent bio primoran da napusti sve planete i povuče se u dubine svemira. Godine su prolazile, dalji napredak je ostvaren, ali se onda desio preokret. The Advent se iznenada vratio, naravno, bez ikakve namere za obnavljanjem nekadašnje simbioze sa ljudima. Sekta je u međuvremenu do krajnosti razvila svoje moći, ali i tehnologiju koja je za 1000 godina naprednija od onoga što Trade Emergency Coalition (kolektiv koji je oformljen da bi se efektivnije odbranili od novonastalih napada) poseduje. Dok TEC najviše koristi balistička oružja (rakete i slično), The Advent koristi psihička i energetska oružja (laseri i plazme). Cela situacija se dodatno komplikuje stupanjem rase Vasari na scenu. Oni su vanzemaljska rasa sa jednostavnim planom pokoravanjem celog univerzuma. Međutim, njihovi planovi su propali kada su jedan po jedan počeli da gube planete i bili su primorani da se povuku. Sticajem okolnosti ponovo su se nastanili u istom delu svemira gde se nalazi TEC i tako je otpočeo rat između tri rase: TEC, The Advent i Vasari se bore za golu egzistenciju i neće dopustiti da ih išta spreči na putu ka pobedi.
Ko još igra kampanje
U suštini, Sins of a Solar Empire je svemirska strategija. Tu se, naravno, ne misli na puko smeštanje klasične RTS igre u svemirsko okruženje. Kad bih pokušao da imenujem drugi naslov koji je eventualno poslužio kao uzor pri izradi ove igre, verujem da bi to bio Homeworld. Umesto standardnog izvođenja (štancovanje enormnog broja jedinica i gaženje protivnika sa istima), igra na uštrb dinamične akcije koristi veliki broj drugih elemenata, pritom obazirući pažnju da ponudi približno jednaku količinu zabave kako početnicima u uvom žanru, tako i iskusnim veteranima. Pre nego što nastavim, iskoristio bih momenat da ukažem na verovatno najbitniju razliku između ove i skoro bilo koje druge strategije: igra ne poseduje singleplayer kampanju. Umesto toga, sa igrom dobijate određenu količinu scenarija i mogućnost naknadnog ubacivanja dodatnih mapa i novih scenarija. Tu je i editor za pravljenje sadržaja, ako vam je to želja. Na početku igre vam se nudi prelaženje serije kratkih tutorijal misija, koje će vas prikladno uputiti u osnove interfejsa igre, komandovanje jedinica, izgradnju zgrada i slično. Kada započnete igru, imaćete jednu planetu sa svojim asteroidima. Na asteroidima gradite extractore koji vam daju dve od tri osnovne valute u igri: gvožđe i kristale. Treća valuta su naravno krediti, koje dobijate za završavanje misija i od planeta u vidu poreza. Na planeti možete izgraditi taktičke i logističke zgrade, posle čega možete krenuti u razvoj tehnologije i izgradnju flote. Svaka flota ima matični brod (capital ship) i proizvoljni broj borbenih i odbrambenih jedinica. Matični brod je ujedno i najjača jedinica koju možete imati i ona se može dalje poboljšavati, jer će tokom službe dobijati XP (iskustvene poene – experience points), napredovati na viši nivo i postajati jači. Putovanje od jedne planete do druge je pojednostavljeno putem tzv. "lane jump" sistema, što znači da su planete međusobno povezane sa jednom ili više drugih lane-ova koji se mogu koristiti za brzo prelaženje ogromnih razdaljina. Dovoljno je samo da obeležite destinaciju i vaše jedinice će se same snaći oko putanje. Sličan sistem postoji i kod većih mapa koje imaju više sistema planeta – između sistema možete putovati wormhole-ovima.
Nit' RTS, nit' TBS
Pomenuo sam da je Sins mnogo više od još jedne svemirske strategije. To postiže pretapanjem elemenata poteznih strategija, kao što su diplomatija, trgovina i slično u real-time okruženje. Sam gameplay je smišljen na takav način da uvek imate dovoljno vremena da razmislite o vašem sledećem koraku. Dakle, nećete biti primorani da donosite odluke u sekundi, kao što bi to radili u klasičnoj RTS igri. Dalje, elementi preneseni iz poteznih strategija otvaraju mnoge mogućnosti za napredovanje u igri – dok nekima odgovara da izgrade jake jedinice i pokore neprijatelje pukom snagom, isto tako je sasvim moguće ostvariti diplomatsku i trgovinsku saradnju sa drugim rasama i napredovati na takav način. Izostavljanje kampanje iz igre je ostavilo mnogo više mesta multiplayer komponenti, koja je i više nego prisutna. Potrebno je samo napraviti nalog u okviru igre i zabava može da počne. Scenariji su po veličini podeljeni u tri grupe: small, medium i large. Dok će vam za kratak okršaj na maloj mapi biti dovoljno i sat-dva, na najvećoj mapi koja ima ukupno 101 planetu, bitka se može razvući i na nekoliko meseci. Za uhodavanje u sistem igre je igranje protiv veštačkih protivnika i više nego dovoljno – AI verno simulira "živog" protivnika i ne propušta da iskoristi sve prednosti koje su mu na raspolaganju. Još jedan element igre, koji ga sa pozicije osrednjeg naslova pomera ka vrhu, jeste takoreći četvrta rasa u igri – gusari. Sa njima ne možete igrati; oni se periodično pojavljuju i napadaju jednu od zaraćenih strana. To bi bilo sve jednostavno i sporedno da ovom aspektu igre nije posvećena posebna pažnja – naime, gusari će napasti onu stranu koja će njima doneti najviše zarade. Na tu zaradu, u vidu bounty-a, mogu uticati sve strane u igri, tako što će se nadmetati koja će ponuditi veću nagradu za napadanje protivničkih jedinica. Ovo je najbitnije na samom početku partija kada ste previše slabi da biste se kako-tako odbranili od bilo kakvih napada. Mali, ali značajan detalj koji igri daje poseban šmek. Naravno, akcenat i dalje ostaje na najbitnijim delovima igre, a to su pre svega borba, izgradnja i održavanje sve veće i veće imperije.
I spreda, i otpozadi
Engine koji pokreće igru jeste neinventivno nazvan Iron engine. Njegova najistaknutija prednost jeste skalabilnost, što u prevodu znači da može da prikaže ceo solarni sistem odjednom, a posle možete da zumirate pogled i proučite detalje vaše nove fregate. Takođe, okretanje je moguće u punih 360 stepeni, a možete i pomerati vaše jedinice po z-osi, tj. po visini. Ukratko, dostupan vam je potpuni 3D prostor za manevrisanje, što vam daje novu, donekle korisnu dimenziju pri planiranju napada ili odbrane – iskreno, sumnjam da će mnogi koristiti ovu prednost, ali je svakako korisna mogućnost. Za sve ovo vam neće trebati jak računar, jer će igra raditi savršeno i na osrednjim konfiguracijama. Što se same grafike tiče, ne bi se moglo reći da igra briljira ili da unosi bilo šta novo u žanr, ali činjenica je da vizuelno deluje natprosečno. Pozadinska muzika je uglavnom klasična muzika, koja se prilagođava situaciji – slušaćete opuštajuće instrumentale kada gradite bazu i skupljate resurse, a kada dođe do napada, tempo muzike će se povećati.
He who dares…
Eksperimentisanje sa kombinovanjem elemenata TBS i RTS igara je smeo poduhvat, ali ovaj naslov je dokaz da se nekad treba rizikovati da bi se ostvario uspeh, u čemu Sins of a Solar Empire definitivno ne manjka. Tačno je da svemirske strategije imaju mnogo manju publiku nego FPS ili klasične RTS igre, ali čak iako ne biste sebe nazvali fanom ovakvih igara, moguće da će vam upravo ova igra promeniti mišljenje. Postojećim fanovima Homeworlda će se sigurno svideti, a dubok multiplayer sa dugim partijama će ovu igru sigurno zadržati na vašim računarima duže vreme. Takođe, savršen je primer kako žanr, za koji ste mislili da ne može ponuditi ništa novo, na kraju ipak uspeva da vas prijatno iznenadi. Definitivna preporuka.
Ime i prezime autora: Silard Šimon
Pseudonim autora: crossover
Naziv Igre: Sins of a Solar Empire
Žanr igre: svemirski RTS
Razvojni Tim: Iron Clad Games
Izdavač: Stardock Entertainment
Datum Izlaska: 4. februar 2008.
Screenshotovi: Sins of a Solar Empire
Diskutujte o igri i opisu na forumu.
Minimalna konfiguracija:
CPU: 1.8 GHz Intel ili AMD ekvivalent
RAM: 512 MB (1 GB za Windows Vista)
VGA: nVidia Geforce 6600 / ATI Radeon 9600
Preporučena konfiguracija:
CPU: Intel Core 2 Duo ili AMD ekvivalent
RAM: 1 GB (2 GB za Windows Vista)
VGA: nVidia Geforce 7600 / ATI Radeon X1600
Ocene
Grafika: 75
Zvuk: 81
Igrivost: 92
85/100 Vrlo dobro
+ multiplayer, atmosfera, izvođenje
– nedostatak single player kampanje