Rise of the Argonauts opis
Ako spadate među ljubitelje žanra u koji spada Rise of the Argonauts, onda ste verovatno igrali Mass Effect. Mass Effect je RPG koji potpisuje Bioware (Knights of the Old Republic, Baldur's Gate) i koji je u svakom smislu među fanovima prošao odlično. Neki ga nazivaju duhovnim nastavka KotOR-a zbog očiglednih podudarnosti (što je verovatno i delimičan izvor uspeha), drugi ga hvale zbog odlične priče i replay vrednosti, ali u jednom se svi slažu: Mass Effect je uspeo tamo gde skoro nijedna druga igra nije mogla – da za vrlo kratko vreme i odmah sa prvim delom postane referentna u svom žanru.
Zašto ponavljamo gradivo Mass Effect-a kada je trenutna tema Rise of the Argonauts? Odgovor na to pitanje je jednostavan – zato što su dve igre prilično slične, a količina podudarnosti daleko prevazilazi granice slučajnosti. Pored Šeparda ste u Mass Effect-u vodili još dvojicu članova posade po vašem izboru, gameplay je bio mešavina akcije i vešto smišljenih dijaloga, vašeg lika ste mogli da razvijate u različitim pravcima takođe po vašem ukusu…sve to je, manje-više, prisutno i ovde, ali u različitim merama i u potpuno drugačijem okruženju.
Osnovna premisa se donekle bazira na grčkoj mitologiji: Jason, kralj Jolske, zaljubljen je u Alseme (Alceme). Međutim, njihova sreća se iznenadno prekida, jer ona biva ubijena vešto ispaljenom strelom, i Jason umesto da prihvati svoju sudbinu, kreće u osvetu protiv redova Blacktongues, ubice njegove nesuđene žene, i potragu za zlatnim runom, koje poseduje božansku moć da, između ostalog, oživi mrtve. Da bi to postigao, Jason traži pomoć proročice u Delfi-u, koja mu otkriva da mora da sakupi po jednog potomka od četiri bogova (Ares, Apolon, Hermes i Atina) kako bi otvorio portal u podzemni svet Tartar, gde se runo nalazi. Jason i heroji koji će postati njegovi pomoćnici velike razdaljine između ostrva prelaze na brodu Argo, odakle je njihova družina i dobila ime – Argonauti. Ali, dosta lekcije iz mitologije, pređimo na samu igru.
Rise of the Argonauts je, kako je već navedeno, akcioni RPG sa pogledom iz trećeg lica. Preuzimate ulogu kralja Jasona, vrsnog borca iskusnog sa svim oblicima hladnog oružja, ali i poklonika božanstava. Dok mu hladna oružja (mač, koplje ili buzdovan) i oklop daju adekvatnu zaštitu od protivnika, naklonost bogova je ono što mu daje preko potrebnu prednost nad silama tame. Božanstva su sastavni deo grčke mitologije, i sve što radite u igri će biti podređeno njima. Njihova najbitnija uloga jeste određivanje vašeg stila borbe. Jason, pored dve vrste napada (light i heavy), kao uživalac podrške bogova ima mogućnost da koristi niz pasivnih i aktivnih moći. Božanske moći su podeljene među bogovima, pa će vam tako Ares, bog rata, davati Rampage, Petrify i Stone Armor, dok bog svetlosti Apolon daje Healing Beacon i Solar Shield. U svakom trenutku možete koristiti jedan od četiri izabranih moći, a njih "otključavate" trošenjem Aspect poena. Sistem po kojem se Aspect poeni zarađuju svakako odstupa od klasičnog pristupa sa experience poenima i nivoima lika. Sve što radite je podređeno bogovima, i beleži se putem podviga (deeds). Tipičan podvig jeste ubijanje određenog broja jedne vrste neprijatelja, korišćenje određene božanske moći u dovoljnoj količini i slično. Stečene podvige možete posvetiti jednom od četiri boga, a kada nakupite dovoljno, dobijate Aspect poen koji dalje možete trošiti na moći. Aspect poeni se donekle zarađuju i kroz dijaloge. Tu se ponovo vraćamo na Mass Effect, jer je sistem dijaloga vrlo sličan i ovde – umesto da birate kompletan odgovor, u trenutku izbora odgovora se pojavljuju najčešće četiri kratka odgovora (po jedan za svakog boga), pa ćete tako agresivnim odgovorom zadovoljiti Aresa, dok će mudar i promišljen odgovor skrenuti pažnju Hermesa. Što se izbora moći tiče, iako su vam dostupni u velikom broju, velike su šanse da ćete ih retko kad koristiti, pogotovo s obzirom na prisustvo pasivnih moći.
Borbe su, očekivano, brutalne i dinamične – ranjeni neprijatelji krvare usled izgubljenih udova, spretan udarac buzdovanom beživotna tela šalje kroz vazduh, a trostruki heavy combo se završava usporenim snimkom trenutka smrti neprijatelja. Ovo poslednje je u početku zanimljivo jer borbi daje filmski efekat, ali će vam posle sat vremena igranja verovatno dosaditi jer takvih usporenih animacija ima jako malo, zbog čega se često ponavljaju. Pored oružja, Jason sa sobom uvek nosi štit, koji, ako ga podignete u pravom trenutku, privremeno može da ošamuti napadača (što se, naravno, ne odnosi na veća čudovišta kao što je minotaur). Uprkos štitu, combo udarcima i mogućnosti kombinovanja oružja tokom napadanja, borba se svodi na sumanuto kliktanje mišem i zahteva minimalno primenjivanje ikakve taktike. Time doprinosi i apsolutni nedostatak kontrole nad vašim saborcima, koji napadaju i koriste moći potpuno autonomno, kompletirajući ionako haotičnu atmosferu borbi.
Osim borbe, sastavni deo igre su dijalozi i istraživački delovi. Kada se ne nalazite na bojnom polju protiv desetine neprijatelja (nekad i odjednom), vodićete često dugačke razgovore i putovaćete sa jednog kraja ostrva na drugi, ne bi li otkrili gde se nalazi potomak jednog od bogova i šta je potrebno da uradite da biste ga ubedili da se pridruži Argonautima. Na ove aktivnosti ćete potrošiti najviše vremena, što je u odnosu na činjenicu da se radi o akcionom RPG-u ipak malo preterano. Dijalozi su većim delom uverljivi i otkrivaju kvalitetnu glasovnu glumu, ali njihova količina borbene delove ostavlja u dubokoj senci. Ništa manje očigledan akcenat stavljen je i na sporedne quest-ove (kojih ćete skoro uvek imati u višestrukom broju) i istraživanje okoline, pogotovo ako vam je pažnju privukla jedna od skupljih moći. Srećom, sekundarni ciljevi nisu nimalo dosadni i uklapaju se u glavnu priču, pa je za sticanje kompletnog ugođaja preporučljivo započeti razgovor sa svim likovima koje sretnete i izvršavanje eventualno dobijenih zadataka.
Ideja o pravljenju igre na osnovu grčke mitologije svakako nije novost (God of War i Titan Quest su samo neki od primera), a taj element je maltene značio garantovan uspeh. Činjenica da radnja Rise of the Argonauts-a prati jednu od najpoznatijih legendi je svakako za pohvalu, ali neke prepreke su za autore, nažalost, ostale nepremostive. Nebalansiranost dijaloga i akcije će možda nekima i odgovarati, ali ipak je reč o akcionom, a manje avanturističkom žanru. Borbe su priča za sebe, jer moći padaju u drugi plan i razvoj lika graniče sa beskorisnim. Premala naglašenost posledica vaših odluka i potpuno odsustvo adaptiranja lika prema izboru jednog dominantnog boga kojem posvećujete najviše podviga je dodatna kočnica u večitoj borbi između mora sličnih igara, a konačan zaključak je da, iako je Rise of the Argonauts igra vredna vaše pažnje, nikako ne treba računati na trajni utisak i doživljaje koje ćete duže vreme pamtiti.
Naziv igre: Rise of the Argonauts
Žanr igre: Akcioni RPG
Razvojni tim: Liquid Entertainment
Izdavač: Codemasters
Datum izlaska: 16. decembar 2008.
Screenshot-ovi: Rise of the Argonauts
Diskutujte o igri i opisu na forumu.
Minimalna konfiguracija:
CPU: Pentium 4 3.4GHz ili AMD ekvivalent
RAM: 1 GB za Windows XP, 1.5 GB za Windows Vista
VGA: GeForce 7600 / Radeon X800
Preporučena konfiguracija:
CPU: Core 2 Duo 2.66 GHz / AMD Athlon™ X2 3800+
RAM: 2 GB
VGA: GeForce 8800 / Radeon HD3800
70/100 Solidno
+ Element grčke mitologije, radnja, dijalozi
– Premala naglašenost posledica odluka, prejednostavna borba i razvoj lika, nebalansiranost dijaloga i borbe