Crayon Physics Deluxe opis
Pobeda na takmičenju nezavisnih igara 2008 (Independent Games Festival) u konkurenciji sa prototipima igara kao što su Audiosurf i World of Goo, obezbedila je naslovu Crayon Physics neslućenu pažnju kritike i igrača, o čemu govori i 2 miliona poseta snimcima na YouTube-u u kojima je predstavljen. Njegov autor Petri Purho, student informatičkih nauka iz Finske, tek je skoro završio kompletnu Deluxe verziju igre koja je, na opšte zadovoljstvo, sačuvala originalni šarm i produbila gameplay novim elementima.
Imajte na umu da ovo nije logička igra na kakve ste navikli. Iako vas može u svojim najzanimljivijim nivoima podsetiti na The Incredible Machine, za razliku od nje nema konačan broj tačno određenih elemenata nametnutih igraču u cilju rešavanja konkretnog problema. Princip je ovde sasvim drugačiji – naime, igrač može po potrebi da stvara sopstvene logičke elemente, povezuje ih u jednostavne ili komplikovanije mehanizme i obezbedi da crvena loptica dođe do zvezdice. Očigledno, rešenje problema ograničeno je samo vašom maštom i inspiracijom izazvanom šarenim svetom nacrtanim dečijom rukom u kome se sve dešava.
Prvo što će vam privući pažnju je sasvim neobična prezentacija po kojoj je igra i dobila ime. Na požutelom rasklopljenom listu papira čekaju vas debele linije i razni oblici nacrtani voštanim bojama, šareni i veseli, izmamljujući iz vas šestogodišnjaka, željnog da svet iz mašte preslika u stvarnost. Raznobojne oblike koje na jednom ovakvom papiru nažvrljate, ma kako neprecizno ili nepotpuno, igra prihvata kao realne predmete, dajući im masu, čvrstinu i puštajući ih na milost i nemilost gravitaciji, inerciji, akciji i reakciji, animirajući ih i uklapajući ih u postojeću scenu. Iako vas polako uvodi u samu mehaniku, povremeno eksplicitno dajući ideje koje mogu da posluže kao rešenje, uskoro shvatate da mogućnostima gotovo da nema kraja. Komplikovanija, elegantnija i inteligentnija rešenja, u kojima mnogo elemenata međusobno ima interakciju stvarajući neku vrstu Rube Goldbergove mašinerije, donose najviše zabave. Kada jednom otkrijete da možete koristiti razne oblike, praveći kontejner koji će zarobiti lopticu, uže koje spaja mehanizam sa tegovima, klackalice, katapulte i čekiće, mostove i rampe, aktivirajući rakete ili crtajući minijaturne automobile koji će se odmah i pokrenuti čim im nacrtate točkove, videćete da svaki igrač u ovu igru unosi nešto lično, rešavajući svaku zagonetku na sebi karakterističan način. Sve ovo radite najjednostavnije, koristeći tastere miša za crtanje, brisanje i scroll taster za menjanje boja radi estetike ili preglednosti. Autoru se mora priznati genijalnost ideje: ovako jednostavna premisa da loptica mora doći do zvezdice da bi završili nivo, bez ikakvih vremenskih ograničenja ili veštačkog nametanja kompleksnosti rešenja, ostavlja bezbroj mogućnosti za igranje pa ćete se istom nivou često vraćati sa novim zamislima. Loptica koja „ispadne“ sa ekrana, jednostavno će se ponovo pojaviti na startnoj poziciji, a jedino što direktno možete učiniti je da je klikom miša malo gurnete – sva ostala interakcija sa njom je posredna.
Igra ima osamdesetak nivoa, grupisanih po ostrvima koja zahtevaju određeni broj skupljenih zvezdica da bi se do njih doplovilo simpatičnim plavim nacrtanim brodićem. Cela mapa je dečiji crtez, prepun čudovišta, nasmejanih lica, čiča Gliša, zapisanih poruka… i vama je dozvoljeno da po njoj žvrljate, crtate, pišete i jednostavno pustite svojoj mašti na volju. Nivoi su uglavnom jednostavno postavljeni, i kada naučite neke osnovne poteze lako ih je rešiti; jedino oni na poslednjem ostrvu zahtevaju dosta planiranja i pokušaja da bi bilo kakvo rešenje funkcionisalo. Izgleda da su raznobojne voštane bojice zaista umele da nađu put do nekih uspavanih uspomena iz detinjstva jer su igrači svih uzrasta raširenih ruku dočekali priliku da editorom naprave svoje nivoe i postave nove izazove na zvanični sajt igre. Osim toga, tamo možete naći i neke snimke maestralnih rešenja pojedinih problema.
Glavni problem igre zapravo ne leži u njoj, već u godinama treniranoj svesti kompjuterskih igrača da uvek traže najbrže i najefikasnije rešenje. Sistem prikazan već na početnim nivoima, kojim konopcem povezujete korpu sa lopticom preko osovine sa tegom na drugoj strani i tako premošćavate prepreke često je najočiglednije rešenje, pa ćete verovatno zateći sebe kako pokušavate da ga iskoristite u svakoj situaciji. Ovim ćete i dalje „pobeđivati“, ali rešenja neće donositi ono uzbuđenje i zanimljive trenutke isprobavanja, testiranja i konstrukcije neobičnih mehanizama. Morate imati na umu da je ovo igra od koje dobijete tačno onoliko koliko u nju uložite, a nivoi postaju zabavniji ako pokušate neki novi pristup ili smislite novi plan za rešavanje zagonetke. Pobeđivanje je sasvim sekundarno, brzina rešavanja nebitna i nikakva statistika se ne vodi osim one o tome koliko zvezdica ste pokupili – jedini pravi način igranja je onaj koji je vama zabavan. Nažalost, izgleda da autor nije našao pravi način da imaginaciju i kreativnost nametne igraču, pa će oni nestrpljivi, skoncentrisani samo na rezultat a ne i na proces rešavanja, itekako osetiti da su uskraćeni za uživanje koje u ovom naslovu pronalaze oni maštoviti.
U igri gde je kreativnost sama sebi nagrada, gde svaki crtež oživi i dobije osobine stvarnog objekta, i samo oni koji u sebi još uvek kriju dete naći će načina da iskoriste potencijal inovativnog gameplay-a. Laki nivoi deluju kao da je celo ostvarenje i dalje samo tehnički demo, ali oni kasniji potvrdiće da i dizajn nivoa, odnosno težina izazova, uslovljava igrače da brižljivo planiraju i konstruišu svoja rešenja. Igra čak i onda kad se na nekom nivou zaglavite ne postaje frustrirajuća, a muzička tema koja prati vaše avanture na nacrtanim ostrvima deluje neverovatno opuštajuće. Solidan fizički engine za svaku je pohvalu: kutija nacrtana u vazduhu pašće naniže, linija između dva eksera pretvara se u konopac koji se uverljivo njiše, nacrtajte padinu i loptica će se niz nju skotrljati… Crayon Physics Deluxe je pun šarma, veselih boja i kreativnosti koju tek treba da otkrijete u sebi i lako ga je preporučiti igračima svih uzrasta koji su spremni da iskušavaju granice svoje mašte.
Naziv igre: Crayon Physics Deluxe
Žanr igre: Puzzle
Razvojni tim: Kloonigames
Izdavač: Kloonigames
Datum izlaska: 7. januar 2009.
Screenshot-ovi: Crayon Physics Deluxe
Diskutujte o igri i opisu na forumu .
Minimalna konfiguracija:
CPU: Intel pentium III 1 GHz
RAM: 512 MB
VGA: Kompatibilna sa DirectX 9
Preporučena konfiguracija:
CPU: Intel Pentium IV 1.7 GHz
RAM: 1 GB
VGA: Kompatibilna sa DirectX 9
82/100 Impresivno
+ Vizuelni stil, inovativan gameplay, fizika, atmosfera
– Većina problema nije dovoljno kompleksna, korišćenje najefiksnijeg rešenja izaziva repetitivnost