Tom Clancy’s EndWar opis
Kompanija Ubisoft se potrudila da nam dokaže da iz Šangaja ne dolaze samo patike sumnjivog kvaliteta. Još jedna iz ekspresno ištancanog paketa igara sa prefiksom Tom Clancy. Posle mešovitih utisaka koji su verzije za konzole svrstavali u sivu zonu mediokriteta i jedva nešto iznad toga, stiže nam i PC verzija sa nekoliko meseci zakašnjenja. Uz visoka očekivanja nametnuta od strane veoma jakog PR tima Ubisofta, dolazi i velika odgovornost igre koja je najavljivana kao revolucionarna.
EndWar se odvija u ne tako vedroj viziji nama veoma bliske budućnosti. Posle nuklearnog napada na Saudijsku Arabiju i šest miliona žrtava, cena nafte skače u nebesa i urušava odnose najvećih svetskih sila, Sjedinjenih Američkih Država, Evropske Unije i Rusije. Posle serije nesporazuma između EU i SAD, Rusija se pridružuje Amerikancima u napadu na EU. SAD, nezadovoljne ozbiljnim jačanjem Rusije i mogućim ponovnim stvaranjem Istočnog bloka, napadaju Rusiju. Svet je poprište Trećeg svetskog rata i nastaje globalna ratna zona.
Izbor modova koji su vam ponuđeni svodi se na klasičan skirmish, gde se do mile volje možete napucavati sa neprijateljima, i kampanju koja je zamišljena kao sandbox, ali malo podbacuje u izvedbi. Naime, nakon izbora frakcije koju vodite i bojišta, igra vas jednostavno baca usred okršaja, bez mnogo razmišljanja oko jedinica koje treba odabrati i slično. Relativno mali izbor koji imate svodi se na pešadiju, vazdušne jedinice, artiljeriju, tenkove, transporte i inžinjere. Takođe, postoji i podrška iz udaljene baze koja će vam olakšati misije, a one se svode na odbranu ili napad određene tačke na mapi. I to bi bilo to. Ovakav pristup igranju možda odgovara malo bržem izvođenju koje postoji na konzolama, ali PC strategije ipak zahtevaju malo više angažovanja određene sive mase i daleko veći izbor i opširniji gameplay. EndWar u mnogim situacijama ne uspeva da isporuči kompleksnu strategiju, kako je najavljivan.
Gameplay je prilično spor, što donekle doprinosi kompleksnijem razvoju taktike u bitkama. Napredovanje jedinica po mapi i zauzimanje taktičkih pozicija sa kojih ćete lakše napasti i braniti položaj sa sobom nosi neizvesnost i određenu količinu adrenalina pri svakoj borbi u kojoj učestvujete. Svaka jedinica ima svoje prednosti i mane, pa ćete tako više pažnje morati da obratite na njihov pravilan izbor, koji direktno zavisi od slabosti jedinice koju napadate. To sprečava prosto okupljanje svih raspoloživih snaga i juriš na neprijatelja. Između misija moguće je unaprediti jedinice koje akumuliraju iskustvene poene. Tako određene jedinice možete uže specijalizovati i praviti razne kombinacije. Multiplayer komponenta, iako odlično zamišljena, takođe nije nešto što bi igrača duže vreme zadržalo u igri. Pored osnovnog MP skirmish moda, moguće je zajedno sa prijateljem, ili pak protivnikom, igrati kampanju.
Glavna odlika igre Tom Clancy's EndWar, još uvek ne tako konvencionalna u modernim igrama, je upravljanje pomoću glasovnih komandi. Iako ovaj detalj uklanja ograničenje konzolnih kontrolera, posle nekoliko misija u PC verziji ne pokazuje gotovo nikakvu prednost u odnosu na dobru staru kombinaciju miša i tastature. Već viđeno čak i u nekim igrama domaćih razvojnih timova, upravljanje jedinicama glasom na PC platformi jednostavno ne ostavlja "wow" utisak na igrača. Naravno, lepo je videti neku novinu, ali je za PC igre još uvek dovoljna pomenuta kombinacija. Ovaj gameplay dodatak, iako možda nepotreban, svoj posao ipak odrađuje sasvim solidno. Vrlo pedantno implementirano, upravljanje glasom ispunjuje očekivanja. Pri podešavanju, igra od vas traži da izdate nekoliko osnovnih komandi i nakon toga bez gotovo ikakvih problema prati naređenja. Princip rada je sledeći: prvo pozovete jedinicu ili grupu kojoj želite da izdate komandu, zatim definišete akciju koju je potrebno uraditi, i na kraju cilj. Sistem vaše komande registruje veoma precizno i prati uputstva gotovo bez greške. Igra prepoznaje čak i različite akcente i ako posedujete bar malo znanja engleskog jezika, nećete imati problema da se uklopite u ovaj način upravljanja. Mali problem mogu praviti nekvalitetni mikrofoni, ali upotrebom čak i najjeftinijih head set-ova (slušalice sa mikrofonom), čija konstrukcija omogućava mikrofonu da uvek bude na optimalnoj daljini, on u najvećem broju slučajeva ne postoji.
Tehnička strana je, kao i gotovo sve ostalo u ovoj igri, zadovoljavajuća, ali jednostavno nema momenata gde briljira. Modeli jedinica i mape deluju prilično realno, ali vas specijalni efekti i pogotovo senke neće ostaviti bez daha. Zbog čudne kamere, mnoge detalje koji su vredni divljenja jednostavno nećete zapaziti. Zvuk je jača strana i na momente ćete se zaista osećati kao da ste usred uzavrele atmosfere modernog ratišta, što se i očekuje od igre ovog kalibra. Interesantan detalj je mogućnost da prečujete naređenja suprotstavljene strane i tako lakše isplanirate sledeći korak. Opšta ocena audio-vizuelne komponente nadmašuje gameplay momenat.
Tom Clancy's EndWar je prvenstveno igra za konzole i pored daleko kompleksnijih PC giganata, koji vladaju u ovom žanru, nema mnogo šanse. Ograničen gameplay, malo bolje tehnički odrađen deo posla i ravnodušan utisak koji ostavlja posle nekoliko sati nikako se ne mogu nazvati revolucionarnim u jednom od, za razvojne timove, najzahtevnijih žanrova PC igara. Glasovne komande donekle popravljaju kurs kojim se igra kreće, ali su od ovako velike kompanije i očekivanja na veoma visokom nivou. EndWar ih jednostavno nije ispunio u potpunosti.
Naziv igre: Tom Clancy's EndWar
Žanr igre: RTS
Razvojni tim: Ubisoft Shangai
Izdavač: Ubisoft
Datum izlaska: 24. februar 2009.
Screenshot-ovi: Tom Clancy's EndWar
Diskutujte o igri i opisu na forumu.
Minimalna konfiguracija:
CPU: Intel Core 2 Duo E4400 2.0 GHz 3.0 GHz/ AMD Athlon 64 X2 Dual Core
RAM: 1 GB Windows XP 2/ GB Windows Vista
VGA: Nvidia 7800GS/ ATI 1800XT
Preporučena konfiguracija:
CPU: Intel Core 2 Quad Q6600 2.4 Ghz/ AMD Quad-Core Phenom X4 9850
RAM: 2 GB
VGA: Nvidia 8800GTS / ATI 2900 Pro
77/100 Solidno
+ Glasovne komande
– Nedovoljno kompleksna igra