Portal opis


Thinking with Portals

Spakovan u Valve-ov Orange Box, zajedno sa Half Life 2, njegovim nastavcima Episode One i Episode Two i dugo očekivanom multiplayer igrom Team Fortress 2, Portal je, sa svojim inovativnim idejama i načinom njihovog izvođenja, postao iznenađenje godine. Portal svog idejnog prethodnika ima u nezavisnoj, besplatnoj igri Narbacular Drop, razvijenoj od strane studenata u DigiPen Institutu za tehnologiju. Narbacular Drop je 3D igra u kojoj vodite princezu koja beži iz tamnice, prelazeći prepreke u vidu lave, provalija i tražeći put do prolaza na velikoj visini manipulišući prekidačima i kutijama, a pritom koristeći dva povezana portala, jedan kao ulaz, drugi kao izlaz, koje može da postavi na pod, plafon ili zidove. Autori ovog projekata predstavili su svoj rad Valve korporaciji, koja je očigledno prepoznala njihov talenat i genijalnost same ideje. Tako je ovaj isti razvojni tim, sada zaposlen u Valve korporaciji, dobio priliku da svoj studentski eksperiment, na naše zadovoljstvo, pretvori u pravu komercijalnu igru koristeći Source engine.

If you become lightheaded from thirst, feel free to pass out

Atmosfera igre je veoma neobična. Budite se iz sna pored neke vrste futurističkog bolničkog kreveta, u gotovo praznoj ćeliji sa staklenim zidovima. Pogled van ćelije nagoveštava da se nalazite u nekoj instituciji, u laboratoriji, ali ne znate ni zašto ste tu ni kako ste tu dospeli. Kompjuterski glas koji vas pozdravlja obaveštava vas da ste subjekat u testiranju neke nove tehnologije kompanije Aperture Science i daje vam instrukcije šta treba dalje da radite. Uskoro shvatate da je kompjuter jedini koji vas nadgleda; iako u svakoj test sobi postoje zamagljena stakla iza kojih nazirete delove nameštaja, prazni stolovi i stolice govore samo jedno – da ste jedino ljudsko biće u ovom lavirintu neobičnih soba sa preprekama i opasnostima. Dok se krećete kroz puste hodnike i prevelike prostorije sa visokim platformama, energetskim kuglama koje vam ugrožavaju život, dok učite da koristite svoje jedino "oružje" koje je predmet testiranja, a kompjuterski glas vas prati na svakom koraku, osećaj nelagodnosti raste, a neki unutrašnji instinkt govori vam da u celoj situaciji nešto nije u redu.

Grafika je zadovoljavajuća, a minimalistički opremljene prostorije za testiranje sadrže samo ono najneophodnije za izvršavanje testa. Tek ako se potrudite da istražite dalje od prostora za testiranje, kad vam se pruži prilika da kroz mali prolaz u zidu vidite ostatak zgrade i ako uspete da se kroz prolaz provučete i preskočite prepreke na putu, naćićete detalje koji vas sigurno neće ostaviti ravnodušnim. Tamo, među razbacanim delovima mašinerije, inventara, praznih boca koje je verovatno za sobom ostavilo nemarno osoblje za održavanje i popravke, pored malog radia koji svira, iza zarđalih gelendera stepeništa, na prljavom zidu, stoji tračak nade ili crv sumnje… napisano ljudskom rukom (rukom nekog drugog, živog ljudskog stvorenja, podvrgnutom istom mučenju kroz koje vi prolazite iz nepoznatog razloga) upozorenje "The cake is a lie!", a na podu crvenim slovima "Help". Odjednom, osećaj nelagodnosti, neizvesnosti i iščekivanja suočenja sa sledećim testom koji treba savladati, prerasta u paranoju (Ko me je zatvorio ovde? Gde je nestalo laboratorijsko osoblje? Šta se desilo sa prethodnim test subjektima? Zašto se u glasu kompjuterske veštačke inteligencije oseća doza cinizma? Šta se zapravo testira ovde? Kakva je ovo kompanija?).

Jedina prava zamerka je loše odrađena grafika za tečnost toksičnog otpada koja ispunjava dno pojedinih prostorija; s obzirom na izgled vode u drugim igrama koje koriste Source engine, ona je mogla biti znatno bolja.

Muzika je namerno izostavljena s namerom da se dočara atmosfera u prostorijama za testiranje. Zvuk je odličan, pre svega onaj koji se čuje prilikom ispaljivanja portala, prolaska kroz portal velikom brzinom i zvuk kretanja pokretnih platformi. Međutim, ono sto vas čeka kad završite igru je pravo uživanje; pesma u završnoj špici će vas sasvim sigurno oduševiti.

portal 31 portal 37 portal 22 
 

 

This next test is impossible. Make no attempt to solve it.

Gameplay je, jednom rečju, savršen. Ideja portala razrađena je do najsitnijih detalja i bez ijedne greške. Tačno, videli smo portale u mnogim igrama, ali nikada do sada nismo imali moć da njima upravljamo po sopstvenoj želji, postavljamo ih tamo gde nama odgovara i koristimo zakone fizike da bi prevazišli prepreke. Gradacija u težini nivoa je besprekorna, pa je veoma lako savladati osnove funkcionisanja portala. U početku ćete jednostavno koristiti već postojeće portale (koji se ponekad i zatvaraju ili menjaju destinaciju), a zadatak će biti prost – recimo iskoristiti tešku kocku za pritiskanje dugmeta na podu da bi se otvorila vrata; kasnije dobijate oružje koje ispaljuje portale, tzv. Portal gun, i postepeno shvatate da na svaku površinu zida koju vidite možete "ispaliti" plavi portal, a prolazeći kroz njega pojavljujete se na mestu gde se nalazi narandžasti portal. Na nekom od kasnijih nivoa, ovo oružje dobija "upgrade" koji vam dozvoljava ispaljivanje i plavog i narandžastog portala, međusobno povezanih na taj način da kad uđete na jedan, izađete na drugi. Ovo otvara nove mogućnosti, precizno postavljanje izlaznog portala na poziciju na koju želite da dospete, pa više ni visoke platforme (ni pod preplavljen toksičnim otpadom, ni visoka energetska barijera) nisu prepreke na vašem putu.

Ni u jednom trenutku prepreke s kojima se susrećete u test sobama nisu preteške; šta god da na prvi pogled deluje kao nemoguće, posle par pokušaja i malo više razmišljanja rešićete na veoma lak način. Svako rešavanje jednog od težih problema ostavlja vas ispunjene zadovoljstvom, prosto imate utisak da ste sami napredovali u razmišljanju na način koji je prirodan u ovom neobičnom svetu portala, i da ste nagrađeni za uloženi trud. Iako je pogled iz prvog lica, kao u FPS igrama, ovo je logička mozgalica koja pre svega nagrađuje prilagodljivost situaciji i kreativnost u razmišljanju. Dakle, uključite mozak, mada su dobri refleksi i koordinacija jako dobrodošli.

Speedy thing comes in, speedy thing comes out

Svaka test soba na samom početku ima veliku tablu sa brojem i nizom stilizovanih sličica koje predstavljaju upozorenja na opasnosti u datoj test sobi, a zapravo daju dosta informacija o tome kojim objektima treba manipulisati da bi rešili zadatak i kako treba koristiti portale. Ovo je igra u kojoj nećete (bar ne direktno) pucati u protivnike, već morate koristiti svoju inteligenciju da bi ih se rešili.

Način na koji rade portali je vrlo jednostavan. Levim klikom miša ispaljujete plavi portal, a desnim narandžasti, na površinu zida, plafona ili poda, s tim što je nemoguće postaviti portal na metalu, podu prekrivenom toksičnim otpadom i raznim predmetima, kao ni na energetskoj barijeri. Ovo je indicirano i promenom nišana kad ga uperite u te površine. Svaki od ova dva portala može da bude i ulazni i izlazni. Ako postavite portal ispod nekog predmeta, on će propasti kroz njega i pojaviće se na mestu gde se nalazi drugi portal. Znači, sila gravitacije i ovde deluje. Baš tu silu ćete i koristiti da biste postigli veću brzinu pri ulasku u portal, jer se ubrzanje prenosi kroz portale i drugi portal će vas istom brzinom izbaciti, pa tako možete preleteti velika rastojanja i preskočiti prepreke. Kada padnete kroz jedan portal, a drugi portal je takođe na podu ili gornjoj površini platforme, izletećete pravo uvis, ali ćete se u letu okrenuti tako da čete opet leteti glavom naviše, tj. padati sa nogama na dole; ovo okretanje u letu pomalo izaziva vrtoglavicu, naročito ako vam se efekat dopadne, pa kao ja ne možete sebe da naterate da se zaustavite na vreme već provedete nekoliko minuta samo uživajući u "bungee jumping" efektu.

Često ćete se susresti sa skokovima sa velikih visina, ali nemojte da brinete. Glavni lik, žena azijskog porekla po imenu Chell, neće poginuti zbog pada sa visine, niti će biti povređena. Ako postavite dva portala u uglu prostorije, po jedan na svaki zid u blizini ćoška, možete ih iskoristiti kao ogledalo, bolje osmotriti svoj lik, a pre svega neobične dodatke na nogama koji pomažu Chell da doskoči bez opasnosti, čak i kad je u pitanju veliki pad.

Jedan od zadataka koje treba rešiti je i promena puta energetske lopte koja je za vas smrtonosna, ali je neophodna da biste energijom snabdeli mehanizam koji će otvoriti vrata, podići neke platforme pod uglom ili pokrenuti pokretne platforme. Pored pravilnog postavljanja portala, često je prepreka i energetsko polje koje zatvara sve portale kad prođete kroz njega. Dodajte tome i robote sa automatskim naoružanjem i one koji ispaljuju energetske lopte (zatim toksični otpad, veliku dugmad koje morate držati pritisnutu da bi nešto funkcionisalo i prepreke na putu pokretnih platformi koje koristite) i shvatićete da zadaci nisu ni malo jednostavni, iako su njihova rešenja uvek elegantna i inteligentna.

This cake was really delicious

GLaDOS (Genetic Lifeform and Disk Operating System) je ime veštačke inteligencije koja vam daje instrukcije i prati vaš progres kroz testove. Fenomenalna glasovna gluma dočarava mnogo više od onoga što je GLaDOS projektovana da bude, otkriva njenu ličnost, njene motive i namere. Dijalog koji GLaDOS izgovara je maestralno napisan, duhovit i osvežavajući… mnoge će podsetiti na Shodan iz System Shocka 2, ali neku malo vedriju, drugačiju verziju ovog igračima omiljenog negativca. Pored samog gameplaya i fenomenalne ideje korišćenja portala, GLaDOS i njeni komentari su ono što izdvaja Portal iz mora drugih igara, daje mu duh i karakter i emotivno vezuje igrača. Nemojte da se iznenadite ako uhvatite sebe kako ponovo igrate Portal samo da bi čuli rečenice koje GLaDOS izgovara, nekontrolisano se smejete kad se prisetite njenih izjava ili pretražujete internet koristeći frazu "GLaDOS quotes". Tronožni rotirajući roboti sa automatskim naoružanjem (turrets) takođe će vas nasmejati kada čujete kako nežnim glasićima izgovaraju "I see you!", "Is anyone there?", "Could you come over here?" pokušavajući da vas ubede da se pojavite ponovo da bi mogli da vas nanišane, "No hard feelings." i "I don't hate you." kad uspete da ih onesposobite, ali ako im priđete otpozadi i ponesete ih "Put me down.", "Illegal operation!" i "Help." će vas dovesti do suza. Nemojte da vas ovo zbuni, Portal je ozbiljna igra, sa odličnim humorom, gde vam je motivacija da preživite i – dobijete tortu!

Portal se sastoji od 19 nivoa i možete ga završiti za 2-3 sata ako predano igrate. Prvih 18 nivoa je praktično trening i upoznavanje sa mehanikom manipulisanja portalima i okolinom, a 19. nivo je pravo uživanje, duži nego prethodni nivoi zajedno. U njemu koristite svoje novostečene veštine i u njemu maestralno ispričana priča dobija svoja razjašnjenja i kulminaciju. Kada odslušate pesmicu na završnoj špici možete se baciti na rešavanje naprednih mapa – prepoznaćete neke od test soba u kojima ste bili, ali zagonetke su se sada promenile, rešavanje je teže i ponovo izazov. Takođe, možete igrati i tako da osvojite nagrade za najmanji broj portala, najkraće vreme ili najmanji broj koraka u rešavanju problema. Komentari razvojnog tima koje možete otključati su takođe veoma zanimljivi. Ostavljena je mogućnost da igrači sami prave dodatne mape za igru, pa se već sada može sa Interneta skinuti veliki broj modova za Portal.

Ako već niste, vreme je da odigrate ovu igru, sigurno vas neće razočarati. Ako je tekst pesme sa kraja bitan za priču, rekla bih da nas sasvim sigurno očekuje nastavak Portala.

Naziv Igre: Portal
Žanr igre: First Person Puzzle Game
Razvojni Tim: Valve Corporation
Izdavač: Valve Corporation
Datum Izlaska: 10. oktobar 2007.
Veličina: DVD
Ostali screenshotovi: Portal

Minimalna konfiguracija:
CPU: 1.7 GHz processor
RAM: 512 MB
VGA: DirectX 8 compatible video card

Preporučena konfiguracija:
CPU: Pentium 4 processor (3.0 GHz or better)
RAM: 1GB
VGA: DirectX 9 compatible video card

Ocene:
Grafika: 83
Zvuk: 89
Igrivost: 97
91/100 Izvanredno

+ Originalnost, intuitivnost rešavanje problema, mehanika igre, gradacija u težini kroz nivoe, gameplay, humor, mogućnost dodavanja novih mapa
– Prekratko

Popularno na PCigre.com

0 Comments Lupi i ti nešto!
  • Oppotly
    Oppotly

    Your comment is awaiting moderation.

    74 hours and 2 cronadyn vs priligy For approximately 6 years 2001 8211 2007 I was on Depo Provera

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*
*