Vampire: The Masquerade – Bloodlines opis
RPG ispričan sa stilom
Retko koji RPG naslov u novije vreme ima toliko neodoljivog šarma, zavodljivu priču uz obećanje mnoštva avantura i tako žive (a zapravo nežive) likove pune emocija, kao Vampire: The Masquerade – Bloodlines. Ako su vas ikada interesovali vampiri, vukodlaci, duhovi i ostala stvorenja iz tame, možda je vreme da ovoj igri oprostite nedovršeno stanje u kojem se inicijalno pojavila, instalirate patch i pridružite im se u svetu skrivenom od očiju smrtnika.
Troika Games je razvojni tim osnovan od strane tri programera koji su napustili Interplay nakon rada na poznatom RPG naslovu Fallout. Troika Games je izdala tri RPG igre, koje su u igračkom svetu dobile dosta i pohvala i kritika. Arcanum: Of Steamworks and Magick Obscura među zaljubljenicima u RPG žanr i danas važi za kultnu igru; The Temple of Elemental Evil je izdata puna grešaka; Vampire: The Masquerade – Bloodlines (nastavak igre Vampire: The Masquerade – Redemption iz 2000. godine) je izvanredna igra koja je svetlost dana ugledala sa par fatalnih bagova, kasnije ispravljenih patch-evima. Nažalost, nedovoljno testiranje i izdavanje igara koje su imale previše bagova dovelo je do propasti ovog jako kreativnog tima, čije shvatanje RPG žanra, majstorsko pripovedanje i smisao za atmosferične detalje definitivno treba da služe za primer svima koji se upuštaju u razvoj RPG igara.
Blood – It's your new champagne, your new heroin!
Embrace (zagrljaj) je akt pretvaranja čoveka u vampira, stvorenje osuđeno na večni život ispunjen glađu za ljudskom krvlju. U proteklim vekovima vampiri su razvili strogi društveni poredak i kršenje pravila koja u njemu vladaju bez milosti se kažnjava od strane prinčeva Kamarile (Camarilla), jedne od najuticajnijih vampirskih organizacija. Zagrljaj bilo kog smrtnika bez dozvole je kršenje kodeksa; već u uvodnoj sceni vidimo javnu egzekuciju vampira koji vas je pretvorio u jednog od njih. Spaseni od iste sudbine, uskoro ćete morati da nađete svoj put u svetu tame, intriga i borbe za prevlast, koji postoji paralelno sa ljudskim svetom i sa njim se svakodnevno prepliće.
Vaš lik će početi avanturu obavljajući zadatak dodeljen od strane princa Kamarile. Ubrzo će upoznati čari i opasnosti Los Anđelesa, dolazeći pritom u kontakt sa predstavnicima drugih vampirskih frakcija. Neke od njih (Anarchs, Sabbat) su dovoljno moćne da stave u pitanje čak i vlast Kamarile, dok su druge (Thin Bloods, Caitiff) skupine uplašenih, neorganizovanih, slabih pojedinaca koji, kao i vi, pokušavaju da prežive u surovom svetu u kome su se zatekli. Glavni quest vezan je za misteriozni kovčeg za koga se veruje da je u njemu sahranjen prastari vampir neverovatnih moći, a suprotstavljene frakcije pokušavaju da ga se dokopaju i time obezbede prevlast u društvu. U početku će vam delovati da se quest-ovi nižu linearno, međutim, napredovanjem i upoznavanjem novih likova doći ćete do mnoštva sporednih zadataka koji će još više produbiti priču i doneti dodatne iskustvene poene. Glavna priča dozvoliće više različitih krajeva u zavisnosti od vaše akcije u odlučujućem momentu.
Klanovi, atributi, veštine, discipline
Na samom početku birate klan kome vaš lik pripada, čime se određuju prednosti, nedostaci i discipline kojima raspolaže. Na raspolaganju vam je sedam klanova (Brujah – buntovnici koji preziru društvo, Gangrel – divlji usamljenici koji su odlični borci, Malkavian – sa iskrivljenom percepcijom sveta, ludi, vođeni unutrašnjim glasovima, Nosferatu – izobličeni monstrumi koji se skrivaju po katakombama i kanalizaciji, Toreador – umetničke duše, elegantni i zavodljivi, neprimećeno se kreću u ljudskom društvu, Tremere – ljudski čarobnjaci koji su magijskim ritualima dostigli besmrtnost, Ventrue – aristokratske vođe vampirskog društva), a pripadnost jednom od njih odrediće vaš izgled, dostupnost specijalizovanih disciplina pojedinih klanova (npr. pretvaranje u zverske forme kod Gangrel klana, magija koja izaziva ludilo protivnika kod Tremere klana), kao i bonuse u pojedinim atributima i limit nad drugim.
Biranje klana je samo početak formiranja lika. Vaš lik i uspešnost njegovih akcija zavisiće od velikog broja atributa i veština koje ćete unapređivati dodeljujući im poene. Spomenućemo samo neke, tek da bi stekli utisak o raznovrsnosti likova koje možete kreirati: Dexterity, Stamina, Strength, Intelligence, Perception, Firearms, Melee, Defense, Security, Hacking, Lockpicking, Research, Intimidate, Persuasion, Seduction.
Postoji 10 disciplina (Animalism, Auspex, Celerity, Dementation, Dominate, Fortitude, Obfuscate, Potence, Presence, Protean, Thaumaturgy), od kojih su neke dostupne samo određenim klanovima. Na primer, jedino pripadnici klana Malkavian mogu da koriste disciplinu Dementation, dok je Thaumaturgy karakteristična disciplina klana Tremere. Neke od ovih disciplina nose rizik za maskaradu ukoliko se koriste u oblastima gde se ne odvija borba (tj. gde ljudi mogu da primete vaše natprirodne sposobnosti), dok se druge mogu koristiti bez opasnosti.
Dve veoma bitne karakteristike su ljudskost (Humanity) i maskarada, odnosno tajnost (Masquerade). Kada ljudskost padne na nizak nivo, vaš lik će češće doživljavati napade besnila, dok kršenje tajnosti privlači lovce na vampire i kada padne na nulu igra se završava. U igri postoje zadaci, sporedni questovi, koji će vam pomoći da povratite poene za ljudskost i maskaradu, mada se može desiti da način na koji rešite zadatak dovede do povećanja jednih i gubljenja drugih poena. Na primer, devojka koju ste poznavali još za vreme života prepoznala vas je i shvatila da nešto s vama nije u redu – ukoliko je ubijete pre nego što telefonira za pomoć i otkrije vašu tajnu, dobićete poen za maskaradu, a izgubiti jedan poen ljudskosti.
I see before me a beauty who shares the madness of my mind…
Likovi koje ćete susresti su više nego originalni i vredni su svakog trenutka vaše pažnje. Pokret i emocije su pažljivo animirani, sinhronizacija govora vešto urađena, a izgled veoma detaljan. Način na koji govore, gestikulacija, promena raspoloženja (izlivi besa, arogantno držanje, zavodljivo ćaskanje, strašljivo mucanje, ludačko brbljanje, očajne molbe za pomoć) – sve ovo čini da likovi deluju stvarno, raznovrsno, intrigantno. Pravo je uživanje ući u konverzaciju punu crnog humora, sarkazma, flertovanja, emocija. Glasovna gluma je jednostavno perfektna. Ukoliko ste potrošili poene na razvijanje odgovarajućih veština, u toku konverzacije pojaviće se opcije zastrašivanja, ubeđivanja ili zavođenja sagovornika obojene zelenom, plavom i ružičastom bojom respektivno, što će vam umnogome olakšati zadatak. Malkavian klan ima i crveni tekst u dijalozima, kada je moguće iskoristiti disciplinu Dementation na sagovorniku.
Source engine, u kome je rađena ova igra, omogućio je stvaranje atraktivnih lokacija, oslikanih u mračnom, gotskom stilu. Grafika je u većini lokacija jako lepa, a specijalni efekti i osvetljenje odlično urađeni, sa mnogo površina koje reflektuju svetlost; posebno lepo izgledaju ulice osvetljene raznobojnim neonskim svetlima. Pojedine lokacije, kao hotel koji pohode duhovi, zaista su zastrašujuće, zahvaljujući podjednako specijalnim efektima i odličnoj zvučnoj podlozi. Ono što se čini neobičnim je što na ulici neprestano čujete zvuke saobraćaja i vidite semafore kako menjaju svetla, a u celoj igri ne postoji ni jedno vozilo koje se kreće, već su sva parkirana.
Deo ove veoma ubedljive atmosfere je i mogućnost da uključite radio ili TV i slušate vesti, koje će često javljati najbitnije događaje. Najnovije vesti možete da pročitate i u novinama. Kao komunikacija sa pojedinim karakterima poslužiće e-mail, preko kog ćete dobiti i par quest-ova, pa obavezno proverite poštu na svom kompjuteru.
U noćnim klubovima i diskotekama moći ćete da čujete industrial metal muziku koja se odlično uklapa u celokupnu gotsku atmosferu. Neke od ovih pesama izvode poznati bendovi, kao što su Lacuna Coil i Ministry.
What is the fear of death? Terror of the unknown.
Za razliku od ostalih RPG naslova, ovde nećete dobijati iskustvene poene ubijanjem protivnika,već nakon završenih zadataka. Time vas igra zapravo ohrabruje da neke probleme rešite nenasilnim putem, infiltracijom na pojedine lokacije, obijanjem brava, hakerisanjem kompjutera. Naravno, u mnogim zadacima ćete morati da pribegnete borbi jer će vas napadati naoružani protivnici. Još jedan način da napredujete je da vas neki NPC trenira ili da pročitate knjige kojima se unapređuju veštine.
Borba hladnim oružjem odvija se u trećem licu, dok ćete iz vatrenog oružja pucati iz prvog, kao u FPS igrama. Međutim, da li ćete metu pogoditi ovde neće zavisiti od vaše preciznosti pri nišanjenju, već od nivoa veštine borbe na daljinu i baratanja vatrenim oružjem. Takođe je bitno da znate da su vampiri i ostala natprirodna bića otpornija na metke nego na hladno oružje, dok ćete se sa ljudskim protivnicima najlakše obračunati korišćenjem pištolja, sačmare ili automatskog oružja. Ukoliko vas neprijatelj još uvek nije primetio, možete mu se došunjati iza leđa i iskoristiti posebnu akciju tihog i brzog likvidiranja.
Pored hladnog i vatrenog oružja koje ćete pokupiti od palog neprijatelja ili kupiti u prodavnici, u borbi ćete koristiti vampirske natprirodne moći (discipline) koje troše vaše zalihe krvi. Krv nadoknađujete tako što sisate krv pacova, prostitutki, skitnica ili onih koje uspete svojim šarmom da prevarite i zavedete u noćnim klubovima. Veoma je važno da se zaustavite pre nego što ubijete čoveka na kome se hranite, jer se time gubi poen za ljudskost. Drugi način da se dođe do krvi je da jednostavno platite kesicu krvi za transfuziju dileru u lokalnoj bolnici. Što je niži nivo krvi, veće su šanse za nastup besnila i gubitka kontrole nad likom, koja može ugroziti maskaradu. S obzirom na to da ste vampir, zdravlje će se prilično brzo regenerisati, mada su borbe sa više protivnika i dalje teške.
Interaktivnost je implementirana kao sakupljanje predmeta i oružja, korišćenje kompjutera, uključivanje radija ili TV-a, pritiskanje dugmeta u liftu i razgovor sa drugim likovima, što je dovoljno, mada bi veća interaktivnost i više predmeta s kojim bi moglo da se manipuliše bili poželjni (s obzirom na to da smo se u Half Life 2 već uverili u neverovatne sposobnosti Source engine-a koji koriste obe ove igre). Na ulicama ima dosta ljudi koji nemaju nikakvu drugu funkciju osim da *prave gužvu*, tj. dočaraju živ grad, i povremeno posluže kao svež izvor krvi. Iako lepo urađeni i animirani (vidite ih kako šetaju, puše, razgovaraju telefonom, igraju), sa većinom njih je nemoguća bilo kakva druga interakcija.
Igrati tek posle instalacije patch-a
Da biste uopšte mogli da odigrate celu igru, neophodno je instalirati zvanični 1.2 patch i poželjno instalirati 5.0 nezvanični patch, na kome su radili fanovi igre. Zvanični patch ispravlja par fatalnih bagova koji prekidaju igru, dok nezvanični sređuje mnoštvo sitnijih, među kojima i sporedne quest-ove koji nisu mogli da se završe. Problemi koji se još uvek mogu povremeno uočiti su *zaglavljivanje* NPC-ova na nekim mestima i neprijatelji čiji ekstremiteti vire iz zidova. Učitavanje lokacija je u vreme kad se igra pojavila bilo veoma dugo, igra je zahtevala mnogo više od naznačene minimalne konfiguracije; današnje konfiguracije računara će se, međutim,lako izboriti sa nedovoljnom optimizacijom igre.
AI je definitivno trebalo da dobije više pažnje od strane programera. U toku borbe, kada se nađete u nezgodnoj situaciji, dovoljno je nekad i samo da pobegnete u drugu prostoriju, protivnik vas neće pratiti već će strpljivo čekati da se vratite, pa ćete imati dovoljno vremena da se oporavite pre nastavljanja borbe.
Borba hladnim oružjem nažalost deluje nekako nespretno, neizbalansirano, a rag-doll efekat je prenaglašen i šalje neprijatelje visoko u vazduh kad zadate fatalni udarac. Veoma neobična je i ideja da leševi poginulih neprijatelja nestaju u roku od desetak sekundi nakon završene borbe, bilo da su neprijatelji ljudi, vampiri ili neka druga stvorenja.
Posebno je iritirajuće što se nekoliko puta u igri, nakon završenog zadatka, susrećete sa pojedinim likovima tako što krene skriptovana scena gde vaš lik hoda do mesta tog susreta – ovo iz prvog lica deluje jako neprirodno, kao da lik klizi, ili ga vuče neka nevidljiva sila, a pritom često uopšte ne gledate u smeru u kome se kreće.
Intrigantna priča ispričana veoma ubedljivo i dinamično, raznovrsni zadaci na zanimljivim lokacijama, velike mogućnosti razvoja lika i skoro 30 sati igre su glavni aduti ovog starijeg, ali vrednog, RPG naslova. Koliko često zapravo imate priliku da u ulozi vampira lutate noćima u Los Anđelesu u potrazi za avanturom? U ovoj mračnoj priči o spletkama i previranjima u svetu tame (posle instaliranja najnovijih patch-eva) sasvim sigurno ćete naći nešto što će vas zaintrigirati.
Naziv Igre: Vampire: The Masquerade – Bloodlines
Žanr igre: RPG akcija
Razvojni Tim: Troika Games
Izdavač: Activision
Datum Izlaska: 19. Novembar 2004.
Veličina: 3 CD-a / 1 DVD
Screenshotovi: Vampire: The Masquerade – Bloodlines
Diskutujte o igri i opisu na forumu
Minimalna konfiguracija:
CPU: 1.2 GHz Pentium III ili ekvivalentan AMD
RAM: 384MB
VGA: DirectX 9.0c kompatibilna sa 64MB
Preporučena konfiguracija:
CPU: 2 GHz Pentium 4 ili ekvivalentan AMD
RAM: 1GB
VGA: DirectX 9.0c kompatibilna sa 128MB
Ocene:
Grafika: 90
Zvuk: 92
Igrivost: 82
87/100 Impresivno
+ Prezentacija, atmosfera, priča, likovi
– Bagovi, optimizacija, borba izbliza, neophodnost instaliranja patch-a